Preview
Remove image

Doa Kami...

Firman Allah Swt“ Janganlah kamu cenderung kepada KEZALIMAN kelak kamu akan disambar oleh api neraka.”

Berdoalah kepada Ku, nescaya akan Ku perkenankan bagimu, sesungguhnya orang-orang yang menyombongkan diri dari menyembah Ku akan masuk
neraka jahannam dalam keadaan hina dina! -Surah Al-Mukmin ayat 60




1428H/2008 TAHUN CEMERLANG BLOGGER!!


Tiada siapa dapat menafikan pengaruh blogger masakini..(wah! hari ni saja aku tulis 3 entry!)

masakan RPK, Bakaq(penarik Beca), Kickdefella disoal siasat kalau tulisan blogger tidak mempengaruhi rakyat Malaysia..apapun fahaman ideologi parti politik blogger, sumbangan mereka dalam sepak terajang politik Malaysia diakui memberikan kesan yang cukup hebat..justeru itu marilah kita bersama2 di tahun baru Hijrah dan Masehi ini teruskan perjuangan agar apa yang kita percaya dan citakan tercapai..
antara penangan blogger tahun ini:-

1) Kesan pilihanraya umum berubah dengan drastik!
2) Skandal dan penyelewengan sesiapa saja public-figure sama ada ahli politik, korporat mahupun artis terselak!! (Soi Lek, Altantuya, saifulliwat, artis2)
3) Tersungkurnya blog menghina Islam
4) sambutan orang Islam menghargai maal Hijrah lebih baik dari tahun sebelumnya dan sambutan tahun baru masehi menurun. Cuma kalau kerajaan turut memainkan peranan kurangkan pesta2an ia akan memberi kesan yang lebih hebat lagi..

Tahun baru ini diharapkan blogger memainkan peranan dengan lebih proaktif lagi:-
1) menyampaikan ilmu
2) menghapuskan terus blog penghina Islam dengan mengambil tindakan lebih berani tampil melaporkan kepada pihak polis.
3) Meningkatkan kesedaran umat islam agar cintakan agamanya agar penderitaan Palestin turut sama dirasakan oleh kita saudaranya..bukan sekadar menangis menonton realiti tv..
4) mendidik rakyat cintakan negara dan keamanan tanpa mengira bangsa dan agama..
5) menghormati hak masing2 dan faham betul2 apa yang tercatat dalam perlembagaan persekutuan
6) Istiqamah amar maaruf nahi mungkar!!

Sya amik dari blog Labun Kulup Sakah...

Tahun Baru Masalah Sosial Pun Baru!!!!

Mengapa kita harus menyambut Tahun Baru???Aku tak nampak dimana wajibnya sambutan tersebut,WAJIBNYA siaran langsung dan iklan besar besaran yang mengajak manusia semakin sesat dan hanyut...sedangkan sambutan Maal/Hijrah pun tak segah yang diharapkan..Kat bawah ni akau nak gitau apa keburukannya sambutan Tahun Baru setiap Tahun....

Pertamanya :

Masalah sosial...Maka akan beramai-ramailah pemuda dan pemudi yang kesunyian keluar mencari pasangan untuk dijadikan teman sempena Tahun baru

Tiada lagi halal haram antara muhrim

Ramailah yang akan melakukan ketelanjuran.

Ramailah anak-anak yang tak berdosa akan dilahirkan tanpa bapa dan lebih malang dibuang ibu sendiri.

Ramailah anak-anak remaja yang akan berpelesiran di ibu-ibu kota mencari ketenangan dengan mendekati maksiat dan najis dadah.

Akan bertambahlah penghuni di pusat-pusat serenti dan pusat-pusat perlindungan...dan bila ditanya kepada mereka jawapannya mudah kami ikut kawan!!!

Ramailah mat-mat rempit yang akan menjadi jaguh di jalanraya..

Dan yang paling PENTING ramailah hamba-hamba Allah swt yang bakal menjadi penghuni api nerakanya!!!

Jika anda berkata Tahun Baru Wajah Baru bagi aku ia tetap sama...Masalah sosial dan keruntuhan akhlak makin bertambah...Mungkin ini yang dikatakan ISLAM HADHARI...Syabas pemimpin UMNO/B.NASIONAL anda membentuk jenerasi Pemusnah AGAMA DAN BANGSA!!!!

Perutusan Tahun Baru 2009



Setiap kali tiba tahun baru, maka kita berkesempatan melakukan dua perkara; merenung kembali apa yang sudah kita usahakan sepanjang tahun yang bakal berlalu pergi serta menetapkan matlamat baru mahupun menjayakan apa yang belum kita capai. Tahun 2008 merakamkan beberapa peristiwa bersejarah. Sekian lama kerajaan Barisan Nasional yang dipimpin Umno tidak pernah digugat kedudukannya, namun tahun ini rakyat membuktikan perubahan tidak pernah mustahil untuk dilaksanakan. Nuansa politik perkauman yang dipintal bersama ketakutan ditolak rakyat.

Pilihanraya Umum ke 12 menyaksikan kerusi milik pembangkang bertambah dan menafikan Barisan Nasional majoriti 2/3. Harapan rakyat begitu besar, perubahan mesti dilakukan, makanya hasil dari persetujuan dan permuafakatan ketiga-tiga parti; Pas, Dap dan Parti Keadilan Rakyat melahirkan Pakatan Rakyat. Sepanjang tahun ini tidak dapat dinafikan pelbagai cabaran yang datang untuk menggugat permuafakatan ini.

Hasrat Barisan Nasional untuk melihat kehancuran Pakatan Rakyat nampaknya menemui jalan buntu. Mereka lupa, asas kepada permuafakatan ini berpasak kuat dari cita-cita memperjuangkan agenda rakyat dan melakukan perubahan mendasar. Perubahan adalah tuntutan melewati sempadan kaum dan politik kepartian.

Negara kita berdepan dengan kedudukan ekonomi sejagat yang tidak menentu. Kesannya kepada rakyat semain terasa. Kadar Inflasi yang tinggi menyebabkan harga barang melonjak naik. Krisis keyakinan terhadap institusi keselamatan dalam negeri juga terhadap sisten kehakiman ternyata tidak membantu menarik pelaburan bagi menjana ekonomi negara. Kita tidak boleh lagi berada dalam keadaaan penafian. Kepimpinan yang menggalas beban pastinya menghakis kepercayaan rakyat. Pengurusan ekonomi memerlukan kepimpinan yang berpandangan jauh, tegas dan jujur.

Sering saya ulangi, negara ini dan rakyatnya yang berbilang kaum sudah mengharungi pelbagai rintangan bersama. Kita yakin dengan berlakunya perubahan, dan bila negara ini mula berada di haluan yang tepat, maka sekali lagi kita akan dapat melepasi cabaran ini.

Kami ingin mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan Selamat Tahun Baru 2009 kepada semua rakyat Malaysia.


Ubah sebelum parah, ubah demi maruah.

Selamat Tahun Baru 2009

ANWAR IBRAHIM & DR WAN AZIZAH WAN ISMAIL

" Ubah Sebelum Parah Ubah Demi Maruah"

Siri 30 : Fairus-Saiful : serupa tapi tak sama

.
Maka berkatalah Mohammad Fairus Khairuddin tentang blog Alahai… seperti disiar Sinar Harian apabila ditanya wartawan Suzalizaa Juhar.

“Pada saya blog itu dibuat oleh orang yang tidak berjaya mencapai agenda peribadinya, dan cuba memburukkan saya melaluinya (blog).

“Semua isi kandungan blog itu hanya fitnah semata-mata dan blog begini hanyalah blog-blog nyamuk yang tidak mempunyai asas.


“Penulis blog ini mungkin tidak ada kerja lain, selain berusaha menjatuhkan saya dan menabur fitnah.”


Selain mendakwa dirinya difitnah, Fairus menuduh ada pihak tertentu yang cemburu dan mahukan kedudukannya.

Sejarah tidak pernah menipu, sejarah baru juga boleh berulang.

Justeru, mari kita singkap kembali jawapan Mohd Saiful Bukhari Azlan, apabila blogger Najwan Halimi ( teman Saiful di UNITEN ) mendedahkan ‘Siapa Sebenarnya Saiful’ dalam blognya Riwayat Hayat pada 11 Mac 2008 iaitu 3 hari selepas Pilihanraya Umum ke-12 yang lalu.

Najwan Halimi (foto ?) adalah juga aktivis Anwar Ibrahim Club (AIC). Najwan mengibaratkan Saiful sebagai musang berbulu ayam, ketika dia mula berjinak untuk menjadi 'pegawai Anwar.'

Tiga siri pendedahan Najwan berkaitan Saiful bertajuk : Awas ! Musang Berbulu Ayam boleh dibaca di sini --> Siri 1 , 2 dan 3.

Ini jawapan hipokrit Saiful :

"Assalammualaikum.. Masyaallah Najwan, sampai bila saudara nak berhenti memfitnah.. Cukuplah saudara dah malukan saya, jatuhkan (saya), sampai saya terpaksa tarik diri dari Universiti.. Hidup dalam kegelapan tanpa arah tuju….”

Jangan memfitnah sembarangan
saudara Najwan. Saya memberi tenaga secara ikhlas demi membantu seorang rakan ( Rahimi Osman – bekas pembantu Anwar) semasa beliau dalam kesusahan.

Bukan menjadi penyokong fanatik yang kononnya menyokong tetapi hanya sokong sahaja, buat kerja tak ada.
Najwan, berhentilah menfitnah dan buangkanlah perasaan hasad dengki ko tu. Tak ke mana Najwan. Tambahkan dosa sahaja.

Sementara itu, seorang pengunjung blog Najwan yang dikenali sebagai H yang dipercayai kenalan Saiful juga telah memberikan amaran dan pandangannya :

Buat DSAI,
Kalau tuan baca blog ini dan tuan baca komen-komen ini, saksikanlah tuan, inilah dia orang yang nak berdampingan dengan tuan.

Kalau si Saiful ni mintak nak kerja dengan tuan, saya nasihatkan janganlah ambil dia! Memang punahlah keADILan dengan tuan sekali jatuh terduduk. Silap-silap tuan masuk jail balik nanti….


Namun, suara blogger yang ikhlas mendedahkan siapa Saiful sebenarnya tidak mendapat respon positif dari Anwar, mungkin kerana beliau terlalu bersangka baik dengan semua orang. Ini berdasarkan komen Rahimi Osman dalam blog Najwan.

Sdr Saiful memang banyak membantu saya dan DSAI sepanjang kempen pilihanraya lepas. DSAI dengan jujurnya pun amat berpuas hati dengan kerjasama yang diberikan oleh Sdr Saiful. Termasuk juga staf-staf yang berkhidmat di pejabat DSAI.- Rahimi Osman

Oleh itu Saiful terus diberi ruang di pejabat Anwar Ibrahim sehinggalah dia membuat laporan polis 28 Jun 2008, mendakwa dia ‘diliwat’ Anwar selepas tiga bulan siri pendedahan oleh blogger Najwan.

Manakala itu, Anwar apabila ditanya blogger sya-reformis dari blogger @ networkperak, yang membangkitkan isu TKM 1 dalam blog anwaribrahim.com pula memberikan jawapan berikut :

Jazakallah..dan kami menerima baik teguran saudari. Kami juga dihujani dengan pelbagai kritikan dalam hal yang sama, sebahagiannya dianggap munasabah tetapi terdapat juga tohmahan melulu.

Permasalahan tersebut ditangani sebaiknya, namun harus adil dan berhikmah. Tanpa kecuali semua pemimpin akan dipertanggugjawabkan. Maka inshaallah kami akan bertindak seandainya terdapat bukti sahih salahlaku atau kecuaian siapa saja.


Ramai berpendapat kes fitnah Saiful boleh dielakkan sekiranya Anwar mengambilkira suara blogger yang lebih rapat dengan suara akar umbi yang tidak mempunyai sebarang kepentingan.

Justeru dalam isu Fairus tidak keterlaluan kami katakan, jika Anwar lambat bertindak tidak mustahil ‘pisang akan berbuah dua kali.’

Harus diingat, Fairus juga mempunyai ciri-ciri perwatakan Saiful-apabila bercakap dia berbohong, apabila bersumpah, bersumpah palsu !

Mungkin Anwar sepertimana dalam isu Saiful mempuyai cara tersendiri, akan menghadapi isu Fairus secara adil dan berhikmah …..

Atau mungkin..pandangan sinis pengunjung Alahai, sdr Jamaludin boleh 'diambilkira' :

Pasai Fairus dan Yusmadi di Penang yang sekarang ni tengah 'HOT'... baik Dato' Seri biarkan sahaja depa2 ni pegang jawatan masing2.. tak payahlah ambik apa2 tindakan...depa ni sebenarnya 'DIFITNAH' dan diperburukkan saja imej oleh orang yang tak puas hati..biarkan jer..buat mcm takder ape-ape yg berlaku...

'Comfirm' la next election Penanti & Balik Pulau, malahan tempat-tempat lain akan 'BUNGKUS & AKAN DITONG SAMPAHKAN' oleh pengundi-pengundi yang dah meluatttt...

( Catatan : Renung juga Siri 1 : emel beracun, yang ditulis oleh bekas boss Fairus sekitar Mac 2008. )

Dia ni ‘ex-staff’ aku ni...aku ni boss dia dulu. PKR ni betul ke tidak pilih orang ???? Mana ahli PKR kat sini ?..meh sini...bahaya ooo budak nih....

Aku ‘still’ tak puas hati pasal Timbalan KM tu...aku kenal sangat ngan budak tu... dia tu dinasihatkan berhenti kerja dari company aku.

SYA :

So pada semua saya harap Pimpinan atas akan buka mata dan minda dalam menengani isu ni.sempena Tahun Baru Islam ini,sesetengah pimpinan dapat berfikir mengikut konsep ISLAM..Kalau diletak orang yang memang RAKYAT tak suka dan dibiarkan hati RAKYAT menderita dan marah maka samalah macam kamu mengzalimi RAKYAT!!

Sekali Rakyat melakukan perubahan tak MUSTAHIL RAKYAT mampu melakukannya sekali lagi...Ingat PIMPINAN PAKATAN RAKYAT SUARA RAKYAT SUARA KERAMAT!!!!!

Adakah Senjata Makan Tuan???

6 kotak: Ada pada Anwar - Ezam

Bekas Ketua Pemuda PKR, Mohamad Ezam Mohd Nor - yang terkenal dengan “enam kotak dokumen rasuah” melibatkan pimpinan Umno dan BN - mendakwa bukti-bukti itu tidak ada pada beliau, sebaliknya berada di tangan Penasihat PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

“Kalau ada pada saya, sudah tentu saya tunjukkan. Saya konsisten dengan perjuangan membenteras rasuah,” katanya kepada Malaysiakini hari ini.

Jawapan yang sama berulangkali diucapkan oleh si pendekar ini,yang kononnya 6kotak yang digembar gemburkan tiada bersama beliau akan tetapi ada bersama DSAI.Antara kenyataan beliau lagi dalam mengulas isu tersebut Ezam berkata :

“Sebaiknya beliau (Fariz) tutup mulut kalau tidak tahu hal sebenar.”

“Jangan cabar. Kalau saya jawab, kesannya akan langsung kena kepada Ketua Umum (Anwar).”

HAHAHAHA....ini pun perkara yang diulang-ulang gertakan Ezam kepada Rakyat dan Pimpinan PKR khasnya buat DSAI.Bila disuruh dedah Ezam akan mengancam Ketua Umum seperti yang berlaku di P.Pauh dulu.Beliau memberi pelbagai alasan agar beliau tiak dipaksa mendedahkan kotak-kotak yang entah wujud ataupun khayalan belaka.Bagi saya hanya DSAI,dan ALLAH SWT yang lebih maklum sama ada ia benar atau tidak!!Namun bagi Ezam gesaan ini harus dibuktikan jika benar beliau ANAK JANTAN!!!!!

Kalau Takut Dengan Risiko Jangan Bicara Soal Perjuangan!!!!!

DEMO BANTAH SERANGAN ISRAEL

JAHANAM AMERIKA !!!!!!!!!!!

HANCURKAN BAPAK SYAITAN AMERIKA

MARI KITA BERAMAI-RAMAI KE KEDUTAAN AMERIKA

BERSAMA DEWAN PEMUDA PAS

MEMBANTAH SOKONGAN BIADAB AMERIKA TERHADAP SERANGAN ISRAEL KE ATAS RAKYAT PALESTIN

HARI SELASA 30 HB. DISEMBER 2008 JAM 11.00 PAGI

Bawa kain rentang bagi menyatakan bantahan anda

AMK minta Ezam dedahkan 6 kotak rahsia di KT

Angkatan Muda Keadilan (AMK) PKR Terengganu mengalu-alukan kehadiran Ezam Mohd Nor yang dijemput oleh calon Barisan Nasional (BN) dalam pilihanraya kecil Kuala Terengganu, Datuk Wan Farid Wan Salleh untuk membantu kempennya bulan depan.

"AMK Terengganu meminta Ezam datang bersama enam kotak yang pernah didakwa oleh beliau berkaitan rasuah dan penyelewengan pimpinan Umno dan BN," kata Ketua AMK Terengganu, Fariz Muda.

Katanya, seluruh rakyat Malaysia pernah diberitahu oleh Ezam - sewaktu menjadi ketua AMK dahulu - bahawa beliau mempunyai enam kotak bukti rasuah dan penyelewangan Umno/BN.

"Sekiranya beliau masih terus konsisten dan serius dalam menentang rasuah, sudah pasti ini medan yang terbaik untuk mendedahkannya.

"Rahsia enam kotak tersebut masih terus menjadi rahsia yang masih ditutup oleh Ezam," katanya Faris dalam satu kenyataan hari ini.

Menurutnya, Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia yang telah diluluskan oleh Parlimen, seharusnya digunakan sebaik mungkin untuk mendedahkan perbuatan rasuah tersebut.

"Integriti dan kredibiliti Ezam akan kembali pulih selepas menyertai Umno semula, dengan mendedahkan enam kotak dokumen rasuah dan penyelewengan Umno/BN.

"Ini kerana antara alasan beliau menyertai Umno semula adalah kerana menyokong Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi menentang rasuah .

"Para pengundi di Kuala Terengganu sedang menanti kehadiran Ezam bersama enam kotak yang diwar-warkan itu," tambah Fariz

Sya : Rasanya Ezam berani tak bak dedah kotak-kotak tu...pasalnya setahu saya kotak-kotak tu entah ujud atau tak.Biasa la sesumpah mana cakap betul.Apa yang dikata hanya nak melariskan muka sendiri,sampai sanggup gadai harga dan maruah diri!!!Ezam...Ezam...hang memang pendekar takde akai...bercakap macam bagus tapi hampeh!!!

Masihkah anda ingat...selapas pentakbiran Pak Lah apakah Ezam akan menyokong Najib????

Polis beri permit lancar kempen anti-ISA malam ini

Majlis pelancaran kempen mansuhkan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) yang gagal disempurnakan bulan lalu, akan dilancarkan semula malam ini.

Kali ini, pihak penganjurnya telah mendapatkan permit polis untuk mengadakan majlis pelancaran tersebut di Stadium Bandar Baru Bangi.

Perkara itu disahkan oleh Ketua Pemuda PAS Wilayah Persekutuan, Kamaruzaman Mohamad ketika dihubungi hari ini.

Katanya, polis memberi permit tersebut dengan syarat perhimpunan itu diadakan di dalam stadium tersebut.

Kamaruzaman yang juga penyelaras lokasi untuk program itu berkata, pada mulanya, permohonan penganjur mengadakan program berkenaan tidak diluluskan.

Namun, tambah beliau, setelah rayuan dibuat, polis memberikan kebenaran minggu lalu.

Wakil keluarga tahanan berucap

Pelancaran itu akan dilakukan bersama oleh ketiga-tiga pemimpin utama Pakatan Rakyat pada jam 9 malam ini.

Wakil keluarga tahanan ISA, Norlaila Othman dan wakil mahasiswa adalah antara pemimpin lain yang dijadual turut berucap di majlis tersebut.

Kamaruzaman berkata, stadium tersebut boleh memuatkan 15,000 penonton, termasuk di bahagian padang.

Beliau menambah, perhimpunan itu pada mulanya dijadualkan di Stadium Selayang tetapi ditukar ke Stadium Bandar Baru Bangi ekoran kerja-kerja pengubahsuaian yang sedang dijalankan di Stadium berkenaan.

Seramai 250 Unit Amal PAS daripada Wilayah Persekutuan dan Selangor dikerahkan malam ini bagi mengawal keadaan dan lalu-lintas, katanya.

Syed Ibrahim di Mekah

Sebelum ini, majlis pelancaran kempen itu hendak diadakan di Dataran Majlis Perbandaran Ampang Jaya (MPAJ), Pandan Indah pada malam 23 November lalu.

Bagaimanapun, pihak polis telah bertindak menyuraikan orang ramai yang berhimpun di situ kerana ia tidak mendapat permit polis.

Polis turut menahan sembilan orang termasuk Ketua Pemuda PAS, Salahuddin Ayub dan Naib Presiden PAS, Mohamad Sabu.

Kempen tersebut adalah anjuran bersama Gerakan Mansuhkan ISA (GMI) serta parti-parti gabungan Pakatan Rakyat.

Bagaimanapun, Pengerusi GMI, Syed Ibrahim Syed Noh tidak dapat menghadai majlis malam ini kerana masih berada di tanah suci.

Acara kemuncaknya adalah perhimpunan besar-besaran di Kuala Lumpur Mac tahun depan.

SELAMAT MENYAMBUT MA'AL HIJRAH 1430 (29 December 2008









MUHARAM adalah bulan pertama dalam tahun Islam (Hijrah). Sebelum Rasulullah berhijrah dari Makkah ke Yathrib, kiraan bulan dibuat mengikut tahun Masihi. Hijrah Rasulullah memberi kesan besar kepada Islam sama ada dari sudut dakwah Rasulullah, ukhuwwah dan syiar Islam itu sendiri.

Pada asasnya, Muharam membawa maksud 'diharamkan' atau 'dipantang', iaitu Allah SWT melarang melakukan peperangan atau pertumpahan darah. Namun demikian larangan ini ditamatkan setelah pembukaan Makkah (Al Baqarah: 91). Sejak pemansuhan itu, umat Islam boleh melaksanakan tugas dan ibadat harian tanpa terikat lagi dengan larangan berkenaan.Doa akhir tahun dibaca 3 kali pada akhir waktu Asar atau sebelum masuk waktu Maghrib pada akhir bulan Zulhijjah.

Sesiapa yang membaca doa ini, syaitan berkata: "Kesusahan bagiku dan sia-sialah pekerjaanku menggoda anak Adam pada setahun ini dan Allah binasakan aku satu saat jua. Dengan sebab membaca doa ini, Allah ampunkan dosanya setahun."


Peristiwa-peristiwa penting:

1. 1 Muharam - Khalifah Umar Al-Khattab mula membuat penetapan kiraan bulan dalam Hijrah.
2. 10 Muharam - Dinamakan juga hari 'Asyura'. Pada hari itu banyak terjadi peristiwa penting yang mencerminkan kegemilangan bagi perjuangan yang gigih dan tabah bagi menegakkan keadilah dan kebenaran.


Pada 10 Muharam juga telah berlaku:

1. Nabi Adam bertaubat kepada Allah.
2. Nabi Idris diangkat oleh Allah ke langit.
3. Nabi Nuh diselamatkan Allah keluar dari perahunya sesudah bumi ditenggelamkan selama enam bulan.
4. Nabi Ibrahim diselamatkan Allah dari pembakaran Raja Namrud.
5. Allah menurunkan kitab Taurat kepada Nabi Musa.
6. Nabi Yusuf dibebaskan dari penjara.
7. Penglihatan Nabi Yaakob yang kabur dipulihkkan Allah.
8. Nabi Ayub dipulihkan Allah dari penyakit kulit yang dideritainya.
9. Nabi Yunus selamat keluar dari perut ikan paus setelah berada di dalamnya selama 40 hari 40 malam.
10. Laut Merah terbelah dua untuk menyelamatkan Nabi Musa dan pengikutnya dari tentera Firaun.
11. Kesalahan Nabi Daud diampuni Allah.
12. Nabi Sulaiman dikurniakan Allah kerajaan yang besar.
13. Hari pertama Allah menciptakan alam.
14. Hari Pertama Allah menurunkan rahmat.
15. Hari pertama Allah menurunkan hujan.
16. Allah menjadikan 'Arasy.
17. Allah menjadikan Luh Mahfuz.
18. Allah menjadikan alam.
19. Allah menjadikan Malaikat Jibril.
20. Nabi Isa diangkat ke langit.


p/s: Tahun masihi 2008 ini mengandungi 2 kali Ma'al Hijrah iaitu 10/01/2008 dan 29/12/2008.

amik dari blog Luna..

Esok penentuan!!!!!

Esok merupakan hari yang ditunggu-tunggu oleh semua Rakyat khasnya di K.Terengganu.Ini kerana pada esok hari President PAS akan mengumumkan siapa yang bakal diletakan sebagai CALON dalam Pilihanraya Kecil di K.Terengganu nanti.Ramai yang menginginkan Mat Sabu diletakan sebagai calon kerana beliau seorang yang berpengaruh dan mempunyai semangat sebagai pemimpin.Rata-rata semua rakyat menginginkan beliau...Namun mungkinkah nama lain yang akan disebut nanti???

Sama-sama kita nantikan,diharapkan pimpinan PAS tidak meletakan CALON hanya tangkap muat je....Suara dan keinginan RAKYAT harus dilihat dan didengar sama..Sebab yang nak jadi wakil disitu ialah WAKIL RAKYAT bukan WAKIL PARTI...Harap esok keputusan yang keluar akan mengembirakan semua...

Harap sempena Tahun Baru/Maal Hijrah ini akan membuka lembaran baru buat semua...Amin

ISSUE ON KAPAR MP

Kenyataan Media
ISU MP KAPAR

Saya ingin menggesa dan merayu kepada semua pemimpin Pakatan agar berhenti mengemukkan perbezaan serta pertentangan mereka melalui media, terutama yang dikuasai parti pemerintah BN. Ini termasuk MB Selangor serta MP Kapar dan juga Speaker Selangor serta MP Kelang.

Merka harus duduk berbincang dan mencari jalan penyelesaian secara dalaman. Ada beberapa saluran dan prosedur bagi berbuat demikian.

Oleh kerana Presiden, Dr Wan Azizah Ismail dan Ketua Umum, Sdr Anwar Ibrahim berada di laur negara sehingga 6hb Januari, saya akan memanggil mesyuarat Biro Politik hari Rabu ini, untuk membincang semua perkara berkatan dan mencari penyelesaian.

Masalah ancaman MP Kapar hendak keluar dari PKR sudah terlalu dibesar-besarkan oleh sesetengah media yang dikuasai oleh part pemerintah. Mereka menyelewengkan sesetengah kenyataan pemimpin Pakatan untuk menunjukkan gabungan itu berpecah.

Memang jelas, tujuan mereka ialah untuk menarik perhatian awam dari kemelut dalam BN dan juga parti-parti komponen utmanya, terutama sekali menjelang pilihanraya kechil Kuala Terengganu.

Dr Syed Husin Ali
Timbalan Presiden PKR (husinsa23@yahoo.com)
28 Disember 2008

Hudud hanya untuk orang Islam - Presiden PAS



SHAH ALAM, 28 Dis (Hrkh) - Memahami keresahan masyarakat bukan Islam, Presiden PAS Dato' Seri Abdul Hadi Awang menjelaskan bahawa pelaksanaan Hudud hanya melibatkan kalangan yang beragama Islam.

Masyarakat bukan Islam tidak seharusnya berasa bimbang jika hukum Hudud dilaksanakan di negara ini sebaliknya boleh memilih undang-undang yang mereka mahu seperti yang telah tertulis dalam Undang-undang Kanun Jenayah Syariah Kelantan dan Terengganu, katanya.

"PAS tak perlu terangkan (tentang hukum Hudud) kerana undang-undang ini tiada kena mengena dengan orang bukan Islam.

"Pada kita, tidak timbul lagi soal Hudud kerana ia telah diluluskan di DUN (Dewan Undangan Negeri) Kelantan sejak tahun 90-an lagi dan di Terengganu pula telah diwartakan," katanya dalam sidang akhbar selepas merasmikan kempen 'Jom Sertai Pas' di Dataran Shah Alam semalam.

Ditanya sama ada PAS akan membawa usul mengenai pelaksanaan hukum Hudud di Parlimen untuk dibahaskan, beliau berkata belum tiba masanya untuk berbuat demikian.

Abdul Hadi dalam pada itu menyatakan hukum Hudud di negara ini hanya akan dilakukan jika rakyat negara ini berada dalam keadaan yang stabil.

"Masalah pengangguran masih ada lagi dan untuk laksanakan hukum ini kedudukan rakyat Malaysia mesti stabil contohnya daripada segi pendidikan, kehidupan, dan hubungan keluarga juga kena dijaga," katanya yang dipetik daripada agensi berita. - azm _

sumber maklumat dari HarakahDaily

Kemangkatan Yang Dipertuan Besar Negeri Sembilan




Yang Dipertuan Besar Negeri Sembilan, Tunku Jaafar Tuanku Abdul Rahman mangkat di Hospital Tuanku Ja'afar (HTJ) pada kira-kira pukul 11.45 pagi ini. Baginda berusia 86 tahun.

Katanya jenazah Almarhum baginda akan ditempatkan di Dewan Balairong Seri, Istana Besar Seri Menanti, Kuala Pilah untuk penghormatan terakhir daripada kerabat Diraja, pemimpin dan orang ramai. Istiadat pengebumian jenazah Almarhum baginda akan diadakan pada hari Isnin selepas solat asar.

AL-FATIHAH...

Tahniah Para Blogger's Misi Berjaya..! - malaysiakini


Hari ni aku malas nak taip panjang-panjang pasal blog Adibah, jadi aku ciplak je salah 1 entri yang aku rasa baguih untuk kita kongsi.

Komen aku dekat bawah skali. yng ni aku ciplak dari blog justkhai.

Mula-mula Khai tak nak tulis pasal entri ni sebab macam menyebarkan benda yang tak baik la pulak. Tapi tadi dalam TV3 pun dah keluar pasal isu ni, so takpelah mari kita berkongsi bersama.

Adibah Noor adalah nama besar yang kita kenal dalam industri muzik tanah air, tapi siapa pula Adibah Ahmad? Adibah Ahmad bukanlah seorang artis mahupun selebriti, tetapi kini populariti Adibah Ahmad boleh dikatakan sama dengan populariti seorang artis. Mengapa?

Mengenai blog Adibah Ahmad di blogspot yang menghina Nabi Muhammad SAW khasnya dan menghina agama islam am-nya. Siapa sebenarnya Adibah Ahmad ni? Khai akan mengulas mengikut apa yang Khai tahu dan rasakan melalui sedikit siasatan secara terperinci..

Di blog tersebut, terdapat banyak entri yang menghina Rasulullah. Dan agak tidak logik untuk mereka yang menghina agama sendiri (walaupun dah murtad) untuk mendedahkan identiti secara terbuka. Begitu berani. Boleh dikatakan, orang bodoh sahaja yang berbuat begitu.

Ok, kita jangan tunggu siasatan polis. Kita siasat sendiri. Dari apa yang Khai siasat, Adibah Ahmad (gambar) memang wujud tetapi Adibah Ahmad adalah mangsa mereka yang memendam dendam kepadanya dan dengan berani Khai putuskan di sini, blog tersebut ditulis oleh orang cina. Diulangi, berbangsa cina. Kalau kita lihat betul-betul cara penulisan dia pun, pelat-pelat melayu bangang masih ada.

Apa yang menguatkan penyiasatan Khai ni? Ok.. kalau korang masuk blog Adibah Ahmad tu, dia siap kasitahu lagi siapa nak berkenalan boleh hubungi dia di talian 03-5566 3800.. Well, nombor tu dah pun disahkan milik syarikat jual kereta mewah di Kuala Lumpur.

Ok, mari kita lihat satu profile Friendster ni. Sebelum itu, biar Khai jelaskan apa yang ada di page Friendster yang akan korang lihat ni nanti. Azahar Mohd (tuan page) menulis company dia bekerja sebagai Auto Bavaria Malaysia, BMW. Nyatanya nombor telefon yang diletakkan di blog tersebut adalah milik Auto Bavaria Malaysia, BMW. Selain tu, owner friendster tu jugak ada upload gambar dengan title “Cina Babi”. Dan lihat di “Who i want to meet”, tertulis nama Adibah Ahmad di situ sebagai secretary kepada Azahar Mohd. Di bawah adalah profile Friendster Azahar Mohd yang telah di save dalam bentuk gambar. Mana tahu kalau dia close akaun Friendster dia kerana kes ni nanti.




* klik gambar untuk paparan yang sedang-sedang saja…

Gambar kat atas ni, dah pun Khai highlight’kan mana part yang perlu korang ambil perhatian. Nyatanya di sini, ada pertelingkahan antara Adibah Ahmad, Azahar Mohd dan juga yang menyamar di sebalik blog Adibah Ahmad, seorang lelaki/wanita berbangsa cina.

Wahai pihak Polis Diraja Malaysia yang cepat, mesra dan betul, nyatanya di sini, apa yang perlu korang buat hanya pergi ke Auto Bavaria yang beralamat di..

* No 3A, Persiaran Kerjaya, Seksyen U1, Glenmarie,Shah Alam, Selangor

… dan cari lelaki bernama Azahar Mohd. Kemudian tanya dengan cina mana yang tak puas hati dengan dia? Selesai kes!

Kesimpulannya di sini, Adibah Ahmad dan Azahar Mohd telah dianiaya oleh seorang manusia berbangsa cina. Sama-samalah kita berdoa agar agama Islam tidak diperlekehkan oleh mereka yang tidak bertanggungjawab. Sebagaimana kita yang beragama Islam menghormati agama lain di Malaysia, seharusnya mereka yang bukan beragama islam harus juga menghormati apa yang telah ada di Malaysia sejak zaman nenek moyang kita dahulu lagi. Sesuatu yang tidak adak di negara lain.. Wallahualam..

Ini pula Myspace Adibah Ahmad yang turut di’create oleh cina tersebut. Terang lagi bersuluh yang page itu wujud kerana sifat dengki dan mencemarkah maruah gadis bernama Adibah Ahmad.

URL: http://adibahahmad.blogspot.com/

* If blog tu dah tak wujud lagi dan korang tak sempat nengok, Khai dah siapkan backup dalam bentuk jpeg. Boleh klik sini kalau nak nengok.

** Thanks to Hafreze atas link Myspace & Friendster Adibah Ahmad.

TP® - Semasa entri ini diciplak, blog Adibah telah selamat dihilangkan dari tapak blogger.com. terima kasih para bloggers yang telah bersama-sama menjayakan kempen "flag this blog" dan hasilnya dalam masa tak sampai 24 jam, usaha kita telah berjaya - blogger's... ur rock...!!!

Tak ada sebab nak undi UMNO/BN lagi-NIK AZIZ



KUALA TERENGGANU, 26 Dis - Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Dato’ Nik Abdul Aziz Nik Mat berkata tidak ada sebab mengapa para pengundi Kuala Terengganu perlu mengundi calun UMNO/Barisan Nasional sekali lagi.

“PAS boleh membawa pembangunan dan juga menjaga kepentingan orang Melayu. Tak perlu mengundi UMNO sekali lagi.”

“Di Kelantan PAS telah membuktikan keupayaannya (memerintah),”katanya selepas mempengerusi mesyuarat mingguan Exco Kelantan semalam.

Beliau juga berkata PAS juga telah menerima sokongan dari kalangan bukan Islam dan bukan Melayu melalui penubuhan Kelab Penyokong PAS yang mendapat sambutan hebat dari kalangan kaum Cina dan India di seluruh Negara.

“Secara logiknya mereka sepatutnya menubuhkan Kelab Penyokong UMNO, tapi mereka pilih kami (PAS) walaupun kami parti yang kecil dan miskin.

“Mereka sukarela menubuhkan Kelab Penyokong sebab mereka percaya kepada perjuangan kami (PAS),”tambah Nik Aziz.


di petik dari http://prk036.pas.org.my/

JEMPUTAN!!



JEMPUTAN PROGRAM CERAMAH SEMPENA AWAL MUHARAM@TAHUN BARU

TARIKH : 1 JANUARI 2009

TEMPAT : KEDIAMAN MENTERI BESAR PERAK

MASA : 10 PAGI

ANJURAN DATIN SERI FATIMAH TAAT.

SEMUA BLOGGERS,MUSLIMIN DAN MUSLIMAT DIJEMPUT HADIR.

Teguran untuk Manfaat !!!

Salam semua...Pastinya semua telah memebaca surat dibawah yang saya tujukan kepada DSAI beberapa hari lalu.Alhamdulilah surat saya mendapat perhatian dari DSAI dan DSWA.Sebelum itu izinkan saya mengucapkan Ribuan terima kasih kepada DS kerana membuka ruang dan mengambil perhatian atas surat saya.Bagi saya pujian harus diberi kerana sikap berani DSAI yang mempamerkan surat dari akar umbi untuk dibaca oleh semua dan bukan seperti sesetengah Pemimpin yang menyembunyikan teguran Rakyat.Bagi saya jawapan yang diberi akan menjadi satu permulaan yang menunjukan komitmen DS dan DSWA dalam menangani isu ini dan pelbagai lagi isu yang timbul.Terima Kasih sekali lagi..

Dibawah ini saya ingin menjawab beberapa komen yang diberi untuk surat saya di dalam BLOG DSAI :

Asam garam kehidupan pasti ada yang menyokong dan pasti ada yang menentang sesuatu perkara.Apa yang saya tuliskan bukanlah satu tomahan atau bebanan yang ingin saya letakkan kepada DSAI.Kepada Komen dari PENGKAJI Soal ISLAM yang dibangkitkan merujuk kepada Cara Kepimpinan bukan saya menilai KeISLAMAN DSAI,asas kepada kepimpinan itu ada dalam HUKUM ISLAM itu sendiri.Kepada KRITIS soal kemenangan memang hak Allah swt akan tetapi Allah swt mengurniakan manusia itu dengan akal dan daya Usaha,jika benar niatnya dan sampai saat dan ketikanya tiada satupun yang dapat menghalang Ketentuan Allah swt.Saya juga mengucapkan terima kasih kepada semua yang memberi komen kepada tulisan saya,sesungguhnya teguran itu tanda sayang!!!

Biar apapun saya akan terus menjadi pengkritik kepada DSAI dan mana-mana pemimpin Pakatan Rakyat yang ada jika kena dengan Gayanya...Salam pejuangan buat semua...PERJUANGAN IALAH PERLAKSANAAN KATA-KATA...wassalam!

Tangani Permasalahan Secara Adil & Berhikmah

25Dec08
By Anwar Ibrahim
Categories: KeADILan, Politik, Soal Jawab and Tanya Anwar

sya omel menanyakan:

salam DSAI…apa yang hendak ditulis ialah suara kami peringkat bawah yang lebih hampir kepada rakyat…saya remaja wanita berusia 23 tahun, seorang ahli Bloggernetwork@perak berjuang untuk menjadi penahan tomahan kepada Kerajaan Pakatan Rakyat, mengikuti perjuangan ini sejak berumur 13 tahun mula merasa bahang merebut kekuasaan atau pun gila kuasa dikalangan pemimpin parti ini.bila saya berkempen untuk parti ini saya akan ditanya dimana ISLAMNYA parti ini,dimana benarnya laungan keramat parti ini….Mungkin saya ada jawapannya…tapi bagi yang dibawah mereka melihat rentak yang diatas…!!!

Semakin hari dapat dilihat kepincangan dari soal kepimpinan baik di atas mahupun dibahagian bawah,sebagai ketua umum apakah yang dilakukan oleh DSAI dan PREsident parti untuk memperbetulkan beberapa kepincangan tersebut…Pertamanya soal TKM1 p.Pinang apakah tidak ada tindakan wajar yang perlu dilakukan,cukupkah hanya sekadar kata-kata nasihat yang acap kali diulang dan hanya dipandang remeh oleh TKM1 tersebut.Sebagai pemimpin wajarlah DS menunjukan nilai sebenar kepimpinan islam itu sendiri…Bendunglah masalah ini sebelum terlambat…Sebagai pemimpin ISLAM takutlah hanya kepada ALLAH SWT!!!Jika DS ada pandangan dan jawapan pada soalan saya emailkan kepada saya agar yang dibawah mengerti derita yang diatas….

Secara individu saya menghormati DSAI dan DSWA sebagai ibu dan Bapa penggerak REFORMASI rakyat,selagi Parti ini menegakkan kebenaran dan menjatuhkan kezaliman maka saya sedia berjihad untuk ISLAM dan ALLAH swt yang menjadi wadah perjuangan Parti ini..KALAU TAKUT DENGAN RISIKO JANGAN BICARA SOAL PERJUANGAN…LAWAN TETAP LAWAN….ALLAH HU AKBAR….

——

Saudari sya omel,

Jazakallah..dan kami menerima baik teguran saudari. Kami juga dihujani dengan pelbagai kritikan dalam hal yang sama, sebahagiannya dianggap munasabah tetapi terdapat juga tohmahan melulu.

Permasalahan tersebut ditangani sebaiknya, namun harus adil dan berhikmah. Tanpa kecuali semua pemimpin akan dipertanggugjawabkan. Maka inshaallah kami akan bertindak seandainya terdapat bukti sahih salahlaku atau kecuaian siapa saja.

Wassalamualaikum.

ANWAR IBRAHIM


6 Responses to “Tangani Permasalahan Secara Adil & Berhikmah”


1. 1 zik Dec 25th, 2008 at 11:20 am

Tahniah DSAI… kerana menjawab teguran rakyat bawahan..

Tahniah Sya Omel kerana menegur pimpinan kita!!!

Tatkala kita berada di ambang kemenanganlah lebih banyak istiqamah dan muhasabah dir patut acap kali dilakukan agar tidak lari dari landasanan..agar jangan lupa diri.ingatlah jawatan dan kuasa politik tidak akan kekal walau seribu tahun!!


kritis Reply:
December 26th, 2008 at 12:00 am

kemenangan? belum tanding lagi dah umum menang? sedarlah sikit! Allah yang tentukan segalanya…

jangan nak mendahulukan ketentuan Illahi!

jangan seperti dsai umum sana sini nak memerintah tapi apa jadi? 16 lah, kemudian 8 okt lah… itu lah balasan kepada mereka yang cuba membelakangkan kekuasaan Allah, tak diberi apa yang korang nak…


2. 2 Pengkaji Dec 25th, 2008 at 12:47 pm

pandangan pengkaji terhadap omel

saya berharap saudari jangan membebankan DSAI dengan tuduhan kurang Islam. Tidak semestinya belum melaksanakan hukum Islam yang total, seseorang itu dianggap tidak Islam.

PAS parti Islam. Tetapi mampukah PAS melaksanakan hukum Islam total di malaysia. kalau belum, wajarkah TG Nik Aziz, dan Tg Hadi dianggap tidak cukup Islam?

saudari,
saya bukan pengampu PKR mahupun DSAI. Bilamana DSAI memutuskan untuk menubuhkan PKR dan bukan menyertai PAS, saya nampak hikmahnya.

Dan saya bersetuju.

Malaysia belum bersedia.



? Reply:
December 25th, 2008 at 8:37 pm

Allo frenz, x bersedia penamanya lg, lg lama tunggu mmg xkan ujud negara Islam kat M’sia, kafir jumud dh hari2 dok prtikai Islam sbg agama rasmi M’sia, mana xnya yg lahir Islam pun x bersedia mcm ko asek mengkaji j, mcm le Islam baru wujud semalam, x pnah wjud ke kerajaan Islam dlm sejarah dunia dimana dalamnya terdiri berbilang bangsa, agama ditadbir berlandaskan AlQuran & Hadis, wake up my so called fellow muslims!!! Dulu, kini & selamanya Cap Bulan.. ikut cap mata bole jd buta :D



3. 3 Org Kampung Sekilau Dec 25th, 2008 at 10:06 pm

Sdr Pengkaji,

Kebenaran pasti datang. Jika semua kepimpinan2 negara yg beragama Islam faham akan keutamaan hukum ALLAH untuk dilaksanakan….sebenarnya tiada masalah untuk dilaksanakan dalam tempoh yang singkat.

Kebenaran pasti datang. Yakinlah dengan ketetapan Maha Pencipta. Kita wajib berusaha..bertawakal…berkemahuan…berkeyakinan… untuk memastikan hukum ALLAH ditegakkan dibumi Malaysia ni.

Kebenaran pasti datang. Sebagai langkah awal….marilah kita berdoa..buat solat hajat setiap hari…agar :

1) akidah dan tauhid rakyat Malaysia yang beragama Islam terpelihara…iaitu yakin bahawa Hukum ALLAH Hudud dan Qisas adalah yang terbaik untuk membela manusia dan alam.

2) dengan meletakkan keimanan bahawa ALLAH berkuasa atas segala makhluknya…tetapi ALLAH juga berkuasa menguji keimanan hamba-NYA dlm berbagai cara….maka adalah kewajipan kita untuk mendoakan agar pemimpin2 kita yang berkuasa atau bakal2 pemimpin yang akan berkuasa….supaya sentiasa dalam keadaan beriman dlm melaksanakan amanah…diperlihara imannya…ditingkatkan keimanannya….supaya pemimpin2 kita akan menegakkan hukum ALLAH untuk dilaksanakan di bumi Malaysia.

Saya berkeyakinan jika jutaan rakyat Malaysia yg beragama Islam setiap hari melakukan demikian….InsyaALLAH pertolongan ALLAH pasti akan datang dengan keadaan yg paling toleransi oleh keseluruhan rakyat Malaysia yg pelbagai agama ini. InsyaALLAH!


4. 4 yamin53 Dec 25th, 2008 at 10:36 pm

Salam hormat DSAI sekeluarga,semoga didalam suasana aman dan ceria .Saya terpanggil untuk memberi beberapa kemen atau pendapat untuk direnungkan bersama.Pandangan Sya Omel adalah diantara rempah ratus untuk bembolehkan sesuatu masakan itu menjadi enak dan lazat.Oleh itu saya dan juga ahli PKR Diperingkat akar umbi(MARHAIN)merayu kepada DSAI gunakanlah rempah ratus yang asli agar nanti yang dicari tak dapat yang digendang berciciran .AMIN

Memalukan: Media Arus Perdana Takut Untuk Buat Laporan Berita Penyertaan Ketua UMNO Bahagian Petaling Jaya Selatan Ke Dalam PAS..!!! media-media 'pena


MEDIA PENAKUT!!!

KUALA LUMPUR - Sungguh memalukan bila banyak akhbar arus perdana seolah-olah menyembunyikan fakta penting yang berlaku hari ini. Berita berkenaan penyertaan Ketua UMNO Bahagian Petaling Jaya Selatan serta pimpinan UMNO cawangan dan bahagian itu menyertai PAS langsung tidak dilaporkan sebagai berita terkini akhbar terbabit edisi internet.

Walhal, berita kemasukan Kapten (B) Datuk Zahar Hashim itu telah dimaklumkan kepada media dalam satu sidang khas yang diadakan hari ini. Dalam kebanyakan media arus perdana langsung tidak disentuh berita tersebut.

Apakah ini bermakna kerajaan UMNO dan Barisan Nasional takut dengan "tamparan hebat" yang mereka hadapi sekarang..??? Sesuatu yang amat membanggakan apabila seluruh jentera UMNO Bahagian dibubarkan untuk bersama Pakatan Rakyat. Mungkinkah ini bakal memalukan pemimpin kerajaan, lantaran itulah berita berkenaan sengaja tidak dihighlightkan oleh mereka.

Mungkin, mereka gusar rakyat akan melihat semua ini sebagai satu petanda kejatuhan UMNO dan BN itu sendiri sebenarnya. Justeru itu kami juga amat hairan dengan tahap "profesionalisme" media terbabit dalam melaporkan isu-isu berkaitan.

Apa yang jelas dapat dilihat, media arus perdana lebih seronok memperkatakan tentang Mahalingam Dipecat Sebagai Bendahari Agung MIC dan Gerakan Bantah Pendirian PAS Mengenai Hudud. Kami amat terkejut dan teruja dengan senario ini. Apapun kami faham bahawa laporan tersebut sengaja disembunyikan oleh kerajaan bagi menjaga "air muka" mereka yang kian tercalar sejak akhir-akhir ini sebenarnya.

[Terkadang, kami pun naik hairan kenapa sampai begini jadinya mendia arus perdana. Apapun, kira tunggu malam ini apakah media yang lain akan menyiarkan berita berkenaan dalam slot berita masing-masing. Rakyat sengaja mahu diperbodohkan dan dihalang daripada mendapat berita yang tepat dan terkini tentang senario politik tanahair. Mereka ingat rakyat boleh diperbodohkan sewenang-wenangnya. Walhal mereka akhirnya berjaya mendapatkan maklumat tersebut menerusi saluran media siber yang ternyata lebih telus dan berani melaporkan isu yang berkaitan. Apakah zaman kegelapan UMNO dan BN kian hampir?].

-dari PahangDaily

BANGSA MALAYSIA: I Support Hudud Law! ~ malaysiakini

Bagi saya apa yang ditulis dibawah ini menandakan ada orang yang bukan Islam yang diberi kefahaman untuk memahami pengertian Hukum Allah swt,dan bagi mereka yang ISLAM dan Mengaku ISLAM renungkanlah Setakat mana Kepercayaan anda kepada ISLAM itu sendiri...Kalau orang bukan ISLAM boleh FAHAM...MENGAPA TIDAK ANDA YANG BERUGAMA ISLAM!!!!!KALAU ANDA TIDAK MELAKUKAN KESALAHAN MENGAPA ANDA PERLU TAKUT!!!

Hudud is the word often used in Islamic literature for the bounds of acceptable behaviour and the punishments for serious crimes. In Islamic law or Sharia, hudud usually refers to the class of punishments that are fixed for certain crimes that are considered to be "claims of God." They include theft, fornication, consumption of alcohol.

Hudud offenses are one of four different kinds in Islamic Penal Law:

* Qisas - meaning retaliation, and following the biblical principle of "an eye for an eye.

* "Diyya - compensation paid to the heirs of a victim. In Arabic the word means both blood money and ransom.

* hudud - fixed punishments
* Tazir - punishment, usually corporal, administered at the discretion of the judge

Hudud offenses are defined as "claims of God," and therefore the sovereign was held to have a responsibility to punish them. All other offenses were defined as "claims of [His] servants," and responsibility for prosecution rested on the victim. This includes murder, which was treated as a private dispute between the murderer and the victim's heirs. The heirs had the right to compensation and to demand execution of the murderer, but they could also choose to forgive.

Hudud offenses include:

* Drinking alcohol
* Theft
* Highway robbery
* Illegal sexual intercourse/zina
* False accusation of zina
* Rebellion against the rule
* Apostasy includes blasphemy. (Unlike the five offenses listed above, not all jurists consider apostasy to be a hudud offense).

The punishments vary according to the status of the offender - Muslims generally receive harsher punishments than non-Muslims, free people receive harsher punishments than slaves, and in the case of zina', married people receive harsher punishments than unmarried.

In brief, the punishments include:

* Capital punishments - by sword/crucifixion (for highway robbery with homicide), by stoning (for zina' when the offenders are mature, married Muslims)
* Amputation of hands or feet (for theft and highway robbery without homicide)
* Flogging with a varying number of strokes (for drinking, zina' when the offenders are unmarried or not Muslims, and false accusations of zina')

Only eye-witness testimony and confession were admitted. For eye-witness testimony, the number of witnesses required was doubled from Islamic law's usual standard of two to four. Moreover, only the testimony of free adult Muslim males was acceptable (in non-hudud cases the testimony of women, non-Muslims and slaves could be admitted in certain circumstances).

A confession had to be repeated four times, the confessor had to be in a healthy state of mind, and he or she could retract the confession at any point before punishment. However, while these standards of proof made hudud punishments very difficult to apply in practice, an offender could still be sentenced to corporal punishment at the discretion of the judge, if he or she was found guilty but the standards of proof required for hudud punishments could not be met.

Malaysia with the rising crime in society and immoral behavior of youngsters must look forward to implement Hudud law. I think no one fear of Hudud if anyone doesn’t break the law. Those who fear on Hudud law consider as fear on truth and justice.


bacaan lanjut ke link ini :
BANGSA MALAYSIA: I Support Hudud Law! ~ malaysiakini

Kaya...Kaya...Masuk UMno boleh Kaya!!!!


mula-mula baca ni dulu...:

* Bekas ketua bahagian Petaling Jaya Selatan, Datuk Zahar Hashim tidak sepatutnya menyertai PAS setelah mendapat kekayaan selama 20 tahun berkecimpung dalam Umno, dakwa seorang pemimpin Pemuda Umno Selangor - rujuk malaysiakini.

Haaa dah baca???Ayat diatas bukan kami yang kata tapi Orang Umno yang kata...Tuhan tu Maha Besar walaupun selama ini ada pemimpin yang menafikan bahawa Umno parti duit,la ni orang depa jugak yang pecah tembelang...So lepas ni sapa yang papa kedana bolehlah start isi borang Umno bila dah KAYA bolehlah semua pakat keluar Parti Duit tu...Umno Parti Duit.....!!!!!!Baru hangpa ada akai.....hahahahahah...INGAT!!!!sebut duit ingat umno!!!!!

Kenyataan Media Presiden PKR

—KENYATAAN MEDIA UNTUK EDARAN SEGERA—

KUALA LUMPUR, MALAYSIA, 19 DISEMBER 2008

Parti Keadilan Rakyat semalam telah memutuskan untuk merombak serta melantik barisan pimpinan Pengerusi Perhubungan Negeri yang baru . Keputusan tersebut dicapai oleh Ahli Majlis Pimpinan Tertinggi selepas bermesyuarat di Ibu Pejabat Parti Keadilan Rakyat. Rombakan serta lantikan ini bertujuan memacu serta memperhebatkan jentera parti bagi memastikan agenda perubahan dapat dilaksanakan.

Majlis Pimpinan Tertinggi juga secara sebulat suara memutuskan untuk melantik Dato’ Seri Anwar Ibrahim sebagai Pengerusi Perhubungan Negeri bagi negeri Sabah dan Sarawak. Keputusan tersebut dicapai setelah mempertimbangkan sokongan yang kini semakin nyata terhadap PKR, terutamanya selepas keputusan Pilihanraya Umum ke-12 dan pembentukan gagasan Pakatan Rakyat. Menyedari bahawa kebajikan rakyat negeri Sabah dan Sarawak telah lama diabaikan oleh kerajaan Barisan Nasional, pemilihan Dato’ Seri Anwar sebagai Pengerusi Perhubungan Negeri adalah tepat bagi memastikan berlakunya perubahan mendasar serta menunjukkan komitmen tuntas PKR di dalam memperjuangkan agenda rakyat keseluruhannya; dari Perlis hingga ke Sabah dan Sarawak.

Agenda untuk melakukan perubahan di Sabah dan Sarawak memerlukan dokongan dan sokongan dari segenap lapisan masyarakat. Manakala Sarawak dijangka akan mengadakan pilihanraya negerinya dalam masa terdekat, perlantikan Dato Seri Anwar sebagai Pengerusi Perhubungan kedua-dua negeri tersebut menjustifikasikan keprihatianan kami terhadap permasalahan di sana serta amat signifikan dalam transisi peralihan kuasa Pakatan Rakyat ke Putrajaya.

Kami percaya mereka yang terpilih untuk menjawat jawatan-jawatan tersebut akan memikul amanah sedaya mungkin dan seterusnya menjalankan tugas dengan rasa penuh tanggungjawab. Tahniah kami ucapkan di atas perlantikan saudara/i sekalian.

Saya selaku Presiden Parti Keadilan Rakyat ingin mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan terima kasih kepada mantan Pengerusi-Pengerusi Perhubungan Negeri yang telah pun menjalankan tugas dengan penuh dedikasi. Jasa mereka pasti dikenang dan tidak akan dilupakan.

Dato’ Seri Dr. Wan Azizah Wan Ismail
Presiden Parti Keadilan Rakyat

Hudud .. kenapa tidak kata begini?

Dalam Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu yang ditandatangani oleh raja-raja Melayu dua minggu sebelum 31 Ogos 1957 jelas menyatakan bahawa jikalau ada undang-undang negeri atau undang-undang lain yang bercanggah dengan Perlembagaan PTM, maka undang-undang itu terbatal dengan sendirinya. Perlembagaan yang menyentuh tentang agama Islam, bahasa Melayu, raja-raja Melayu dan hak keistimewaan Melayu hanya boleh dipinda setelah mendapat persetujuan dua pertiga anggota dewan rakyat/parlimen. Jikalau tak dapat, usah sembangler .. buang masa.

Kelantan dan Terengganu difahamkan telah merangka dan meluluskan undang-undang hudud tetapi masih tertangguh perlaksanaannya kerana kena pinda dan digubal dahulu undang-undang ini di peringkat dewan rakyat. Dalam tempoh ini DAP terang-terang menolak hudud. PKR pula serba salah dibuat oleh hudud yang menjadi perjuangan setiap muslim.

Tidak bolehkah pimpinan PAS dan pimpinan Melayu PKR berkata begini, "Undang-undang hudud hanya digunakan ke atas orang-orang Islam sahaja. Orang-orang bukan Islam masih menggunakan undang-undang yang sedia ada. Orang-orang bukan Islam diberi peluang dan ruang masa yang secukupnya untuk memahami hudud. Apabila orang-orang bukan Islam faham tentang hudud, mereka diberi kebebasan untuk memilih sama ada hudud atau sivil".

Saya merasakan jikalau hudud tidak dipaksakan kepada orang-orang bukan Islam, DAP tidak akan melenting. PKR tidak akan serba salah dan PAS mudah memulakan kerja. Usulkan di parlimen supaya kita boleh tengak mana satu AP Melayu yang tidak menyokong hudud. Umumkan nama AP Melayu yang menolak hudud.

DAP/MCA/MIC menentang hudud kerana melibatkan orang bukan Islam. Nah sekarang, hudud untuk orang-orang Islam sahaja. Takkan masih tentang kut?Kalau nak buat memang BOLEH...!!!!

link ke Dango Mamamat

Laporan ‘Kehidupan TKM 1 Terlampau’ sedang disiapkan..... Tunnggguuuu!!!!!!!!



Kelab bekas-bekas pegawai TKM 1 sedang menyiapkan laporan yang dinamakan ‘Kehidupan TKM 1 Terlampau,’ untuk diserahkan kepada pemimpin de facto Anwar Ibrahim dan Presiden keADILan Dr Wan Azizah Wan Ismail.

Laporan berkenaan akan diserahkan dalam masa terdekat.Kami difahamkan laporan tersebut memuatkan beberapa salah laku Fairus sepanjang 10 bulan berkhidmat sebagai TKM 1 Pulau Pinang.
“Ia mengandungi dokumen beserta dengan foto berkaitan,” jelas salah seorang bekas pegawai berkenaan.

Pihaknya mengambil tindakan tersebut setelah Mohammad Fairus Khairuddin tidak menunjukkan sebarang perubahan positif dan keinsafan untuk berubah, termasuk membaiki sikap buruknya.

“Dia bukan sahaja terus berlagak bodoh sombong, bahkan terus menipu dan mengkhianati amanah rakyat,’ ujarnya.

“Kami menggunakan saluran dalaman dahulu, bagi membuktikan kepada pimpinan bahawa Fairus tidak layak sebagai TKM 1,” ujarnya.

Katanya pihaknya berharap pimpinan mengambil tindakan drastik bagi menyelamatkan imej Pakatan Rakyat sebelum terlambat.

Ditanya jika pimpinan tidak bertindak seperti diharapkan selepas menerima laporan tersebut, dia berkata, “Itu petanda keADILan bakal menempuh malapetaka pada pilihan raya akan datang. ”

Menjawab soalan sama ada laporan tersebut berkaitan dengan apa yang pernah didedahkan Alahai... Fairus, dia berkata ; “Ya, hampir 99 peratus.”

Sya :Fairus nampaknya dah mula salahkan blog-blog yang mengkritik dan mendedahkan segala kesalahan beliau...seolah-olah takut dengan kebenaran pelbagai tomahan dilemparkan kepada para blogger yang mengkritik beliau.Bagi aku sebaiknya buat masa ni si Fairus ni bukak sikit kepala dia dan mula terima kritikan atau FAIRUS LETAK JAWATAN!!!!!

Dari Blog Alaaahhhaaaiii Faaaiiirrruuusss

Sah, Abu Zahar sertai PAS



Bekas ketua bahagian Umno Petaling Jaya Selatan, Datuk Abu Zahar Hashim - yang mendedahkan isu pembelian helikopter Eurocopter - menyertai PAS hari ini.

abu zahar hashim umno pas.Beliau telah menyerahkan keahliannya kepada Timbalan Presiden PAS, Nasharuddin Mat Isa di satu majlis yang diadakan di sebuah hotel di Ampang pagi ini.

Abu Zahar digantung jawatan ketua Umno bahagian awal bulan ini kerana mengkritik pemimpin utama Umno, termasuk mendakwa Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi dan timbalannya Datuk Seri Najib Razak menyalahgunakan kuasa dalam satu pertemuan dengan ketua-ketua bahagian di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC).
Dalam ucapannya di majlis tersebut, Abu Zahar berkata, seramai 28 ketua cawangan, dan 13 ahli jawatankuasa bahagian berkenaan juga akan mengikut jejak langkahnya menyertai PAS.

-malaysiakini

Cadangan Perak Beri Hak Milik Pegangan Ditangguhkan - malaysiakini



Cadangan kerajaan Perak untuk memberikan hak milik tanah pegangan kekal bagi Kampung Tersusun dan Kampung Baru di negeri itu tidak boleh dilaksanakan sehingga keputusan dicapai oleh Majlis Tanah Negara, kata Datuk Seri Najib Tun Razak.

Timbalan Perdana Menteri itu berkata Dasar Tanah Negara menetapkan bahawa pegangan untuk selama-lamanya hanya diberikan bagi maksud tujuan penggunaan Kerajaan Persekutuan untuk tujuan awam dan tujuan tertentu yang terhad.

Sehubungan itu, katanya Majlis Tanah Negara mengambil keputusan satu mesyuarat khas diadakan bagi tujuan membincangkan perkara itu dalam masa terdekat dan kertas kerja kerajaan Perak dibincangkan.

"Daripada segi dasar dan Perlembagaan negara, ia tidak boleh dibuat secara unilateral, ia mesti melalui Majlis Tanah Negara.

"Jadi, cadangan kerajaan negeri Perak tidak boleh dilaksanakan sehingga keputusan Majlis Tanah Negara," katanya kepada pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat Majlis Tanah Negara ke-64 di sini hari ini.

Sebelum ini, Menteri Besar Perak Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin yakin bahawa dasar kerajaan Perak untuk memberikan hak milik tanah pegangan bebas kepada penduduk Kampung Baru dan Kampung Tersusun tidak akan mendatangkan masalah kepada negeri itu pada masa depan.

Mohammad Nizar berkata ini kerana ia hanya membabitkan saiz tanah yang kecil iaitu 6,000 hektar atau 0.01 peratus daripada jumlah keluasan tanah di Perak.

Ia membabitkan 110,000 hak milik iaitu 60,000 kepada Kampung Tersusun dan 50,000 bagi Kampung Baru dan pemberiannya akan dibuat secara berperingkat.

Najib berkata kerajaan negeri Perak mempunyai alasan berhubung perkara itu tetapi apa jua alasan tidak boleh bertentangan dengan Dasar Tanah Negara yang diputuskan oleh Majlis Tanah Negara.

Katanya ini kerana kewujudan majlis ini berasaskan kepada Perlembagaan Negara dan tujuannya untuk menyelaraskan Dasar Tanah Negara agar wujud keseragaman antara negeri-negeri.

Sya : ni yang buat aku tak faham Kerajaan Perak nak bagi apa yang menjadi milik Rakyat pun dihalang oleh pelbagai alasan yang tak munasabah!!Sekarang Rakyat Khasnya dinegeri Perak harus tengok siapa yang nak bagi dan siapa yang berdolak dalik.Kepada Najib kalau nak bagi-bagi je la tapi kalau hang memang taknak bagi,JANGAN BAGI ALASAN BODOH,RAKYAT BUKAN SEBODOH HANG!!!!!

Mahfuz menang lawan Utusan - Malaysiakini



Dec 23, 08 10:43am
Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini mengarahkan Utusan Melayu Bhd dan bekas ketua pengarangnya membayar RM120,000 kepada ahli parlimen Pokok Sena, Mahfuz Omar dalam kes saman fitnah yang difailkan oleh pemimpin PAS tersebut.

mahfuz omarMahfuz, selaku plaintif, menfailkan saman itu pada 2001 dengan menamakan ketua pengarang kumpulan akhbar berpengaruh Utusan Malaysia (ketika itu) dan penerbitnya sebagai defendan-defendan.

Dalam pernyataan tuntutannya, plaintif mendakwa defendan pertama telah dengan sengaja dan niat jahat membenarkan penerbitan dan percetakan kata-kata yang mengandungi unsur fitnah terhadap plaintif yang disiarkan dalam akhbar Mingguan Malaysia pada 3 Mac 2001.

Plaintif mendakwa penerbitan perkataan-perkataan itu menyebabkan dia menanggung malu dan menjejaskan kredibiliti di kalangan masyarakat.

Plaintif menuntut ganti rugi am, ganti rugi teladan, ganti rugi melampau dan mengarahkan defendan meminta maaf serta menarik balik tuduhan fitnah terhadapnya.

Defendan-defendan dalam pernyataan pembelaannya yang difailkan pada Mac 2002 pula menyatakan artikel "Demonstrasi Mahfuz isytihar bersama Keadilan" yang disiarkan itu adalah benar dari segi kandungan dan fakta dan menafikan bahawa ia bersifat fitnah.

Siri 26 : Anwar ‘belasah’ Fairus

Pemimpin de facto Anwar Ibrahim naik angin Sabtu lalu. Kemarahannya dihala antaranya kepada dua pemimpin muda Pulau Pinang.

Salah seorang daripadanya, tidak lain tidak bukan ADUN Penanti Mohammad Fairus Khairuddin. Ahli Parlimen Balik Pulau Yusmadi Yusof turut menerima tempiasnya.

Fairus ‘dibelasah’ atas beberapa kelemahannya, termasuk egonya yang enggan menerima memorandun tertutup yang diserahkan oleh AMK Pulau Pinang Selasa lalu. Sementara itu Yusmadi ditegur kerana jarang turun padang.

Penyerahan memorandum itu sepatutnya berlangsung secara tertutup-dalaman, bagaimanapun ia ‘meletup’ apabila Fairus ‘buat gila’ dengan mengugut dua Exco AMK untuk memenggal kepala sekiranya meneruskan hajat mereka.

Perjumpaan dengan AJK Perhubungan Negeri di Yayasan Aman, Penanti itu, turut dihadiri oleh Presiden keADILan Dr Wan Azizah Wan Ismail dan Pengerusi Perhubungan Negeri Zahrain Mohd Hashim selain Ketua-ketua Bahagian, Ketua Wanita dan Angkatan Muda.

“Siapakah kita yang enggan terima memorandum, saya pun pernah terima ?” Anwar dilapor berkata merujuk kepada Fairus.

Fairus kata Anwar sepatutnya menerima memorandum berkenaan sebelum mengambil tindakan susulan.

“Sama ada kita setuju atau tidak, terima dulu memorandum tu, isi kandungannya perkara kedua,” Anwar dilapor berkata.

Anwar turut memaklumkan yang beliau juga telah menerima kunjungan beberapa pegawai kerajaan negeri, mengadu tidak berpuas hati dengan prestasi Fairus.

Menurut sumber Fairus ketika itu hanya tunduk membisu.

Difahamkan perjumpaam kira-kira 20 minit itu, diikuti dengan perjumpaan lapan mata melibatkan Anwar, Dr Wan Azizah, Fairus dan Setiausaha keADILan Negeri Mustafa Kamal Yusof.

Perjumpaan susulan itu juga dilaporkan Anwar, bahkan Dr Wan Azizah turut meninggikan suara terhadap Fairus.

Sebaik selesai perjumpaan tersebut Fairus terus menemui salah seorang bekas penyumbang dananya – Azmi Nayan dan berkata ; ‘Anwar begitu berpuashati dengan prestasinya.’

Azmi hanya tersenyum sinis kerana sebahagian rahsia Fairus dalam koceknya.

Alahai...Firus.....

AYUH, TUTUP SEMUA BLOG UMNO! - malaysiakini

Ini gua cilok dari blog nobisha yang aku rasa pro UMNO... hangpa tengok... pro UMNO lanyak UMNO sebab UMNO tak cerdik... dah 50 tahun... yang kesiannya... orang UMNO sendiri pun baghu tau UMNO tak cerdik... kui kui kui kui kui...

Kata Nobisha :

Nak kata lawak, tak lawak. Nak kata tak lawak, macam lawak. Itu yang saya rasai selepas membaca laporan Utusan Malaysia yang menyebut bahawa seorang bekas Ketua UMNO Bahagian diberi amaran kerana berkempen menggunakan blog.

Saya tidak pasti adakah Lembaga Disiplin UMNO ini masih berada di zaman batu atau dalam zaman GenXer (menggunakan istilah Don Scott, penulis buku "Grown Up Digital"). Saya cadangkan semua Ahli Majlis Tertinggi UMNO dan Lembaga Disiplin parti itu membaca buku tersebut. Menurut Eric Schmidt, Chairman and CEO of Google, Grown Up Digital "demonstrates the world-changing power of the Net Generation."

Kalau berkempen melalui blog menjadi kesalahan, maka UMNO kena hapuskan peraturan lapuk tu. Peraturan begitu bukan sahaja menjadikan orang ketawa, malah boleh membuat orang menjauhkan diri dari UMNO. Saya sendiri pun tak tahu bagaimanakah nak menjustifikasi peraturan tersebut.

Entahlah, saya juga tak tahu bagaimanakah UMNO (atau BN) nak hadapi PKR dan PAS yang hebat menggunakan "new media" sedangkan ahli UMNO tak dibenarkan berkempen menggunakan blog. Kalau tak gunakan blog, Facebook, Myspace, Youtube, Friendster, chat dan lain-lain sewaktu pemilihan parti, bagaimanakah mereka nak mahir gunakan semua itu dalam pilihanraya umum nanti?

Kalau tak salah saya, Penolong Setiausaha Pemuda UMNO pernah menyebut semua calon Exco Pemuda mesti ada blog supaya mereka boleh jelaskan wawasan masing-masing. Nah, sekarang Lembaga Disiplin UMNO kata adalah salah menggunakan blog untuk berkempen.

Saya fikir keputusan Lembaga Disiplin UMNO dan peraturan dalam soal ini adalah satu langkah ke belakang. Kalau begitulah cara kepimpinan tertinggi UMNO berfikir, ini mungkin merupakan punca mengapa "Blog UMNO Tak Ada Ummph!"

UMNO patut belajar kepada DAP yang sejak awal-awal lagi mengiktiraf peranan blogger dan "new media". Blogger tersohor Jeff Ooi, sebagai contoh, dicalonkan sebagai Ahli Parlimen dan menang. Malangnya, ada pemimpin UMNO yang tidak tahu bagaimanakah nak membuka blognya sendiri (ini diceritakan oleh seorang wartawan kepada saya); apatah lagi menghargai blog dan sumbangannya dalam proses demokrasi. Malah, saya juga tidak hairan kalau ada yang keliru antara "internet" dan "fishing net".

Maaf, kalau nak marah kat saya pun marahlah ... Saya tetap tegas mengatakan keputusan Lembaga Disiplin UMNO menunjukkan parti itu tidak menghargai blog.

Kita berikan peluang kepada Majlis Tertinggi UMNO untuk memansuhkan peraturan lapuk yang tak membenarkan kempen melalui blog. Sekiranya mereka berkeras juga .... Ayuh, tutup semua blog UMNO!

Sya :

Inilah realitinya orang Umno...semuanya buta IT dan tahu mengata dan cakap macam pandai tapi HAMPEH!!!Majlis Tertinggi Umno pun Buta IT agaknya Blog pun depa tak tau gak...hihihihi...Kalu orang atas buta orang Bawah apa ke lagi....!!!!

AYUH, TUTUP SEMUA BLOG UMNO! - malaysiakini

Ini gua cilok dari blog nobisha yang aku rasa pro UMNO... hangpa tengok... pro UMNO lanyak UMNO sebab UMNO tak cerdik... dah 50 tahun... yang kesiannya... orang UMNO sendiri pun baghu tau UMNO tak cerdik... kui kui kui kui kui...

Nak kata lawak, tak lawak. Nak kata tak lawak, macam lawak. Itu yang saya rasai selepas membaca laporan Utusan Malaysia yang menyebut bahawa seorang bekas Ketua UMNO Bahagian diberi amaran kerana berkempen menggunakan blog.

Saya tidak pasti adakah Lembaga Disiplin UMNO ini masih berada di zaman batu atau dalam zaman GenXer (menggunakan istilah Don Scott, penulis buku "Grown Up Digital"). Saya cadangkan semua Ahli Majlis Tertinggi UMNO dan Lembaga Disiplin parti itu membaca buku tersebut. Menurut Eric Schmidt, Chairman and CEO of Google, Grown Up Digital "demonstrates the world-changing power of the Net Generation."

Kalau berkempen melalui blog menjadi kesalahan, maka UMNO kena hapuskan peraturan lapuk tu. Peraturan begitu bukan sahaja menjadikan orang ketawa, malah boleh membuat orang menjauhkan diri dari UMNO. Saya sendiri pun tak tahu bagaimanakah nak menjustifikasi peraturan tersebut.

Entahlah, saya juga tak tahu bagaimanakah UMNO (atau BN) nak hadapi PKR dan PAS yang hebat menggunakan "new media" sedangkan ahli UMNO tak dibenarkan berkempen menggunakan blog. Kalau tak gunakan blog, Facebook, Myspace, Youtube, Friendster, chat dan lain-lain sewaktu pemilihan parti, bagaimanakah mereka nak mahir gunakan semua itu dalam pilihanraya umum nanti?

Kalau tak salah saya, Penolong Setiausaha Pemuda UMNO pernah menyebut semua calon Exco Pemuda mesti ada blog supaya mereka boleh jelaskan wawasan masing-masing. Nah, sekarang Lembaga Disiplin UMNO kata adalah salah menggunakan blog untuk berkempen.

Saya fikir keputusan Lembaga Disiplin UMNO dan peraturan dalam soal ini adalah satu langkah ke belakang. Kalau begitulah cara kepimpinan tertinggi UMNO berfikir, ini mungkin merupakan punca mengapa "Blog UMNO Tak Ada Ummph!"

UMNO patut belajar kepada DAP yang sejak awal-awal lagi mengiktiraf peranan blogger dan "new media". Blogger tersohor Jeff Ooi, sebagai contoh, dicalonkan sebagai Ahli Parlimen dan menang. Malangnya, ada pemimpin UMNO yang tidak tahu bagaimanakah nak membuka blognya sendiri (ini diceritakan oleh seorang wartawan kepada saya); apatah lagi menghargai blog dan sumbangannya dalam proses demokrasi. Malah, saya juga tidak hairan kalau ada yang keliru antara "internet" dan "fishing net".

Maaf, kalau nak marah kat saya pun marahlah ... Saya tetap tegas mengatakan keputusan Lembaga Disiplin UMNO menunjukkan parti itu tidak menghargai blog.

Kita berikan peluang kepada Majlis Tertinggi UMNO untuk memansuhkan peraturan lapuk yang tak membenarkan kempen melalui blog. Sekiranya mereka berkeras juga .... Ayuh, tutup semua blog UMNO!

Inilah Wajah Pemimpin Masa depan untuk Rakyat Kuala Terengganu!!




Bagi Rakyat K.Terengganu anda nilailah sendiri Bakal Wakil Rakyat Anda...Mungkin dia lantang melalak,dan MUNGKINKAH suara itu akan hilang bila hendak menyuarakan HAK RAKYAT.Kerana mereka menjadikan Rakyat sebagai batu lonjatan kepada penambahan kekayaan dan pangkat mereka sahaja.So Rakyat K.Terengganu nilailah bersama.....

Fairus : Boleh dipenjara tidak lebih 2 tahun

Mohammad Fairus Khairuddin boleh didakwa mengikut seksyen 506, kanun keseksaan yang membawa hukuman penjara tidak lebih dua tahun, sekiranya disabitkan dengan kesalahan ancaman jenayah terhadap dua anggota exco AMK Pulau Pinang, Selasa lalu.

Menurut Timbalan Pendakwa Raya yang enggan dikenali, kesalahan tersebut boleh disabitkan ke atas Timbalan Ketua Menteri 1 Pulau Pinang itu, meskipun ugutan tersebut tidak membabitkan sebarang senjata.

“Meskipun tidak membabitkan senjata, beliau boleh disabitkan dengan seksyen 506, kanun keseksaaan kerana ancaman jenayah,” katanya.

Cuba kita fikirkan mana ada pencuri yang kata dia bukan pencuri dan mana ada pembohong bagitahu dia berbohong..Kenyataan Fairus kalau dibawa pada budak sekolah rendah pun depa gelak kot.Mula -mula nak jdi jaguh lepas tu pandai pulak dia takut,cepat-cepat cakap dia tak terbabit.Orang bukan BODOH lah Fairus.Kalu hang betul jaguh hang langkah macam pendekar bukannya Hang cangkul....hahahahah!!!

Terima Kasih!!!

Terima kasih Sya ucapkan kepada semua yang menyampaikan salam Takziah kepada Sya dan keluarga...Hanya Tuhan yang dapat membalas ingatan Anda...!!!...untuk makluman juga blog ini akan tergendala untuk beberapa hari....Harap Maaf!!

ke mana perginya wang Balkis..??




Jawatankuasa pilihan khas Dewan Undangan Negeri (DUN) Selangor kini sedang menyiasat pemborosan semua wakil rakyat BN sebanyak RM26.6 juta dalam tempoh dua bulan pertama tahun ini.

jawatankuasa itu dianggotai lima lagi ahli DUN – Mohamed Azmin Ali (PKR-Bukit Antarabangsa), Saari Sungib (PAS-Hulu Kelang), Edward Lee Poh Lin (DAP-Bukit Gasing), Sulaiman Abdul Razak (BN-Permatang) dan Ismail Sani (BN-Dusun Tua). berita penuh di sini -->Malaysiakini
bm version selangor state expenditure 26 million gone in two months 161208

Menurut seorang anggota Jawatankuasa Pilihan Khas Mengenai Keupayaan, Kebertanggungjawaban dan Ketelusan (Selcat), siasatan terhadap perbelanjaan besar ini antara dua kes yang dijalankan olehnya.

Satu lagi kes, yang sudah siap siasatan awal, melibatkan sumbangan jutaan ringgit kepada Badan Amal dan Kebajikan Isteri-isteri Selangor (Balkis) yang disalurkan oleh enam syarikat berkaitan kerajaan (GLC) negeri sejak penubuhannya pada 1985.

Bekas ahli jawatankuasa (AJK) Badan Amal dan Kebajikan Isteri-isteri Selangor (Balkis) bersedia tampil secara sukarela memberi keterangan dalam siasatan awam berhubung jutaan ringgit dana badan tersebut.

Siasatan awam tersebut diadakan oleh Jawatankuasa Pilihan Khas Mengenai Keupayaan, Kebertanggungjawaban dan Ketelusan (Selcat) Dewan Undangan Negeri (DUN) Selangor, dijadualkan tahun depan.

Isu Balkis mencetuskan kontroversi apabila wang milik badan itu, dilapor dipindahkan ke satu akaun lain sebaik sahaja negeri itu jatuh ke tangan Pakatan Rakyat pada pilihanraya umum 8 Mac lepas.

Yang dipertuanya Zaharah Kechik, yang juga isteri bekas menteri besar Datuk Seri Dr Mohamad Khir Toyo , telah memanggil mesyuarat tergempar Balkis pada 11 Mac untuk membubarkannya dan menutup akaun sehari kemudian.

Wang yang berjumlah RM9.9 juta, disalurkan ke akaun lain sebelum diserahkan kepada Badan Amal dan Kebajikan Tenaga Isteri-isteri Menteri (Bakti)

terdapat sumbangan yang perlu disiasat seperti peruntukan membeli pakaian, pakaian sukan dan "hadiah yang mahal-mahal".....siasatan itu dijangka diadakan awal tahun depan atau paling lewat sebelum pertengahan 2009.

ishh..ishh..ishh...banyak rupanya tuyul2 kat Selangor ye...

Wan Ahmad Farid Salleh calon BN..

kuala terengganu by election wan farid bn candidate 031208Timbalan Menteri Dalam Negeri, Senator Datuk Wan Ahmad Farid Salleh diumumkan sebagai calon Barisan Nasional (BN) bagi pilihanraya kecil Parlimen Kuala Terengganu pada 17 Januari depan.

Wan Ahmad Farid, 46 - bekas peguam lulusan Universiti Thames Valley, London - merupakan anak jati Kuala Terengganu.

PAS pula akan mengumumkan calonnya esok. Antara nama yang disebut-sebut sebagai calon PAS ialah Naib Presiden PAS, Mohamad Sabu; Ahli Dewan Undangan Negeri Adun) Batu Burok, Dr Syed Azman Ahmad Nawawi; Pesuruhjaya PAS negeri, Datuk Mustafa Ali; Timbalannya, Datuk Wan Mutalib Embong dan tokoh korporat, Mohd Khazani Abdullah.

Selain itu, Angkatan Keadilan Insan Malaysia (Akim) telah menyatakan minat untuk bertanding. Tiga orang lagi telah menyatakan minat mereka untuk bertanding sebagai calon bebas.

Mereka ialah Maimun Yusuf yang bertanding dalam pilihanraya umum lalu dan dua orang lagi ialah usahawan, Mohd Azlan Ismail dan Isma Airfath Hassanuddin dari Rantau Panjang, Kelantan.- Malaysiakini

SAKSI KES RAJA PETRA PULA HILANG – MalaysiaKini

Apa nak jadi la,asyik cerita orang hilang je.Hilang sana hilang sini..Yang peliknya bila melibatkan sesuatu kes yang besar habis semua yang penting-penting turut hilang.Bayangkan sesuatu yang penting barang kes yang boleh menyebabkan impak yang besar HILANG!!Atau adakah mereka ini disorok oleh seseorang atau sekumpulan orang???Cuba anda renungkan sejarah kes ini..dari awal cerita bila dah nak sampai ending tiba-tiba je macam-macam berlaku,seolah-olah semua ini dirancang!!!Yang dipihak pembela pun hilang dan yang dipihak pendakwa pun hilang...

Terbaru seorang pegawai polis yang merupakan saksi dan pegawai penyiasat utama dalam kes itu dilaporkan hilang.Beliau ialah Gan Tack Guan saksi ke lima untuk pihak pendakwa.

Sebagai pegawai polis Gan seharusnya tahu tanggung jawab. Yang lebih menghairankan ialah saksi inilah yang membuat laporan polis terhadap tulisan Raja Petra yang bertajuk : Let's send the Altantuya murderers to hell atau Mari Kita Hantarkan Pembunuh-Pembunuh Altantuya ke Neraka.

Pelik lagi hairan Gan Tack Guan juga adalah ketua pegawai penyiasat utama dalam kesa pembunuhan Altantuya Shaariibu.

kah kah kah…. sorang lagi hilang… mula mula altantuya hilang…. kemudian bala hilang… ini gan pulak hilang…. kah kah kah…. tak lama lagi razak baginda pulak akan hilang… tak percaya tunggu.... kerana karpal singh hendak membuka kes ini semula…. kah kah kah....Adoiyai!!!!

Tragedi Bukit Kasino a.k.a Bukit Antarabangsa : 1 Kisah Benar

Salam pada semua, ni cerita pengalaman saya sendiri mengenai tragedi bukit antarabangsa 6 Dec lepas. Untuk maklumat, saya tinggal bersama keluarga di OakLeaf Park Condo, dalam 300 meter dari tempat kejadian.

Jam 3.45 pagi, 6 dec , saya terjaga dari tidur lepas terdengar bunyi letupan kecil dan rasa sedikit gegaran dari tingat 11 kondo yang saya duduk ni.

memang gelap gelita keadaan masa tu, even tingkap mengaha ke kawasan kejadian, tapi masih saya tak dapat nak tengok apa yang jadi, apa yang jelas, blackout kali ni bukan sebarangan sebab seluruh kawan bukit antarabangsa yang boleh sya lihat dari tingkap tu gelap gelita. yang boleh saya buat, call guard house dan tanya kenapa blackout, tapi guard sendiri pon tak tau.

Then, sekali lagi saya dengar bunyi bising masa hampir2 nak sambung lelap (kat umah saya tu sejuk sebab duduk atas, so tak rasa panas). kali ni saya dah rasa something wrong, so saya call jiran saya, ajak die turun ke guard house. nak dengar berita pon tak boleh, nak tengok tv pon tak boleh, even hp pon takde coverage sebab tower pemancar pon blackout jugak rasanya. masa di guard house tu la ada satu brader naik motor datang inform yang ada tanah runtuh kat bawah area kondo impian selatan.

so kami pon naik kete turun...... ishk..... susah nak cakap, pakai lampu kete je pon boleh nampak rumah banglo mewah cuma tinggal 3 rumah sebelah kiri, rumah ke 4 dah duduk tengah jalan, dan yang lain saya tak nampak langsung.

masa tu memang kecoh abis, bile orang2 kondo impian selatan lintang pukang lari turun, mana taknye, tanah yang runtuh tu dah betol2 sebelah pagar batu anatara kondo dengan rumah bukit mewah yang dah lenyap tu. masa tu ada 1 kereta polis yang kebetulan meronda kat atas tu sampai, dieorang pon takboleh buat ape2, cume inform hq je. takde sapa yang berani masuk ke kawasan tu walaupun macam2 bunyi ada, bunyi menangis, menjerit, macam2 la. dalam banyak2 banglo mewah yang ranap tu, ada sepasang mat saleh terselamat, sebab sempat lari atas bumbung lepas runtuhan pertama, tapi pelik, sampai sekarang takde cerita pon dalam paper. then, sampai 6.30 pagi, semayang pon kat parking lot tu je, masa tu Rela & smart dah sampai, saya sempat la tengok diorang bawak keluar 1 mayat dari rumah2 bukit mewah tu.

Lepas tu makin ramai orang turun ke kawasan tu nak tengok tragedi tu, saya pon malas nak tunggu, terus naik ke kondo, suruh isteri saya pack barang2 dan baju anak2 saya, then kiteorang pon keluar ikut jalan hutan, askar ada buat jalan denai kat belakang swiming pool impian selatan. masa tu air belum naik lagi so selamat la untuk keluar. lepas hantar family keluar ke Giant, parent saya datang ambil, saya patah balik ke impian selatan untuk tolong memember lain.

Masa tu la air dah naik kat jalan hutan yang saya lalu tadi, tapi redah je la nak buat camne. dah tolong mana yang boleh saya pon keluar la dalam pukul 4 petang tu, baru rasa penat die macam mane. saya pergi petronas nak beli prepaid, masa tu la dengar GELAK KETAWA datang dari depan GIANT, aaa nak tau sape.... itu la BARUA BARUA UMNO yang dah ready pakai uniform memasing tengah lepak makan Aiskrim ngan Boss Bangang Umno kat situ, siap ambik gambo lagi depan barang2 yang dieorang konon nya nak sumbang. Pi jahanam la, kalau saya hp saya ada bateri masa tu memang saya amik gambo mawas mawas umno tu, meluat betol tengok.

Then, 2nd day saya dengan sorang kawan naik ke bukit antarabangsa balik, terus saya pergi ke Khemah depan taska sebelah surau / masjid, tempat Azmin Ali tengah berborak ngan sorang wartawan, member saya. so saya pon pergi la jumpa die, member saya tunjuk video yang die rekod masa si Jawa TokTok tengah mengamuk dekat azmin sebab tak tolong die angkat barang, pasal bayar cukai la ape la. ishk ishk..... saya kenal ngan mangkuk buncit tu, salah sorang barua yang duduk area umah saya, saya penah berborak ngan die dulu kat restoran mamak belakang giant tu. Ini la die perangai buruk orang2 kaya merangkap barua, tak boleh susah sikit, tapi TAK NAK GUNA OTAK.

of course saya tau keadaan kat atas tu sebab saya pon terlibat, setahu saya jalan naik bukit tu tak de masalah nak lalu lalang bawak kete, cume sempit sikit sebab kete banyak parking tepi jalan. kalau ada otak, takkan la SEBODOH tu angkut barang jejauh, suruh bini angkat kotak besar. ape la bahlol sangat, angkat la family kesayangan kau ngan kotak2 (macam ezam lak) tu dengan kete sampai ke impian selatan, pastu kau naik la balik anto kete tu, then kau turun la sendirik takde barang nak bawak dah, kau nak lenggang lenggok @ menari sampai turun pon orang tak cakap ape. Saya pon buat macam tu, angkut semua turun dulu, tak nyusahkan sesapa. ni la perangai orang2 tak berotak kat atas tu.

Lepas register kat polis, saya pon naik balik melaui jalan hutan sebelah rumah dato shah tu, balik umah angkat baju 2 beg pastu turun. masa tu ramai lagi yang degil taknak turun walaupon bekalan air dah very2 limited, api pon takdak, siap ada 2 3 orang cina tak makan saman tengah mandi swiming pool, lantak korang la. lepas tu kiteorang turun balik dalam hujan tu.

Then, hari ke 3, lepas semayang raya haji, lepas tumbang 2 ekor lembu kat masjid rumah parent saya tu, member call ajak naik bukit, so naik la kami kali ke 3. sampai2 je terus nampak kelibat Azmin Ali, masyaallah, berkampung kat sini rupanya. saya pon terus pi jumpa dia, YB pulak yang explain kat kami pasal keadaan semasa. tapi..... pelik...... dalam 14 rumah yang lenyap, 4 orang je mati? setahu saya hari pertama lagi dah ada 4 5 mayat dieorang letak dalam masjid, ape sebenarnya nak disorok ni. 23 orang yang selamat dah bawak ke HKL, tapi yang di interview cuma family datok shah ngan keluarga doktor india yg mati, ape cite yang lain2? ape cite 2 orang guard yang saya tau turut sama hilang kat situ, cuma sorang je yang dieorang jumpe itu pon John Doe (tak bernama) sampai sekarang.

macam2 misteri sebeno nya dalam ape yang berlaku ni, ape muslihat media korup menutup kesah2 tu pon saya tak tau, serupa apa yang di buat masa kondo highland tower runtuh tahun 1993, 49 orang mati, tapi hakikatnya double dari tu, sedara aku (polis) yang bg tau, serupa jugak kes feri karam dulu, main control room punya operator yang bg tau aku, yang mati dekat seratus, kuar paper 30 lebih. Ntah la, susah nak percaya media media barua ni punya berita.

Hari ke 7, saya akhirnya dapat bawak keluar kereta saya ikut jalan taktikal yang askar buat tu, alhamdulliah. tapi...... rasa nya ada kekurangan dalam mengawal orang yang naik ke atas, saya jumpe macm2 jenis manusia kat atas, yang saya rasa kelentong polis kat bawah tu yang dieorang duduk sini, so dapat la pas naik atas. kat atas tu jalan sana sini, amik gambo kondo2 situ, lepak2 kat teksi stand sambil makan2. pastu polis siap nafikan ada rumah kene pecah, piiii rah. banyak yang kene, tapi biasak la, cover line.

lepas dah bawak kete keluar saya duduk2 sekjap kat kemah mpaj, staff situ cakap orang bukit mewah yang kene pindah nih dapat duduk hotel D' Palma, ampang, 50% diskaun. Ek elehhhhhh, dasar orang kaya chelaka, duduk kat sekolah / penempatan sementara taknak, nak duduk hotel je, berlagak nak mampos. banyak persatuan dah anto makanan kat sekolah ulu kelang tu, tapi membazir je sebab takde orang nak makan, muka2 berlagak nih duduk 5 minit dah panas luar dalam, meluat aku.

DAN AKHIR SEKALI............ SALAH SATU KEBINATANGAN UMNO YANG PALING AKU MELUAT...... BUAT TABUNG DERMA MANGSA TANAH RUNTUH. ape la siul al bangang al chelak* nya UMNO nih, pi la mintak derma tolong orang miskin, nih nak tolong orang kaya yang duduk umah harga 2 juta minimum sebuah + kete porche, ferari, merc, alfard tu watpe. siap inform awal2 yang cawangan umno dah bagi 30k, duit tu nak bagi sape, nak beli lembu korban ke, APE LAGIK, MASUK POKET LA MACAM TABUNG BERSAMAMU NGAN TABUNG ACHEH dulu, pastu leh lepak Giant lagik makan aiskrim. Ishk, aku memang tak boleh terima cara barua2 nih abiskan duit rakyat. Tunjuk muka pon ari pertama sampai ari ke 3 je, pastu hilang dah.Ini masalah bila manusia besar kepala,bodoh dan bangang.

Fairus dan kisah sim cardnya...!!!!

Siri 24 : AWAS : ‘Sim card’ telefon Anwar pun diklon kata Fairus
.
AMARAN KERAS KEPADA SEMUA PIMPINAN - Jangan terkejut jika selepas ini semua ‘sim card' telefon pimpinan kerajaan atau parti akan diklon pihak-pihak tertentu, bertujuan untuk memburuk-buruk pemimpin berkenaan.

Justeru semua pimpinan wajib mengambil langkah berjaga-jaga agar ‘sim card’ mereka terselamat daripada diklon pihak tertentu.

Ini kerana perkara itu telah ‘dikesan berlaku’ bukan sahaja kepada Timbalan Ketua Menteri 1 Pulau Pinang, bahkan kepada Anwar Ibrahim.

Sindiket mengklon ‘sim card’ telefon pimpinan tersebut telah didedahkan oleh Mohammad Fairus Khairuddin baru-baru ini.

Ketika cuba membela dirinya , konon dia difitnah pihak-pihak tertentu yang cemburu dan iri hati terhadapnya, Fairus berkata semua mesej pesanan ringkas ( SMS ) yang tersebar membabitkan dirinya selama ini semuanya palsu-diklon.

“Saya pernah menerima SMS daripada Anwar, tetapi apabila saya menelefon balik, Anwar menafikan menghantar SMS tersebut.

“Itu bukti ‘sim card’ telefon Anwar pun telah diklon,” jelasnya kepada Exco AMK pusat Amizudin Ahmat.

Fairus kini dalam usaha ‘membersihkan’ imej dirinya yang jatuh merudum setelah banyak pihak mulai sedar tentang tipu muslihatnya selama ini.

Apa punya bengong la si Fairus ni,alasan kebudak-budakan betoi...carilah satu alasan yang munasabah.Tau la nak tutup kelemahan sendiri tapi takat mana ja..Rakyat sekarang dah tak buta dan BODOH macam yang hang sangka.Rakyat lebih pandai menilai kepimpinan dari hang yang asyik nak bodohkan rakyat je.Sudah-sudah la jangan nak buat benda mengarut je..seolah-olah hang nak tunjuk yang hang ni bagus dan sempurna,langsung tak boleh terima kelemahan diri.BUAT ORANG MACAM NI DIA DIPANGGIL BODOH SOMBONG!!!!

nama2 jepon...hait! NAMA JEPUN

Kalau yang sedang boring-boring tu tak tau nak buat apa, dalam kepala otak asyik fikir POLITIK, REFORMASI dan lapar dahaga sahaja, apa kata kita berhibur sikit dengan lawak nama jepun ni.

01. Yang pemarah - KEiJI CACIMAKI

02. Yang suka berjimat - SAYORI SUKAMURA

03. Yang bisu - KIETA TADASORA

04. Yang suka makan nasi - NANACHi KASIBANYA

05. Yang suka layan blues - APO NADIKATO

06. Yang suka belajar - ASHIKO ULANGKAJI

07. Yang kerap bikin kacau - WAKASI HURUHARA

08. Yang sangat kedekut - MATIMATI TAMOKASI

09. Yang suka sangat tidur - ICHIBAN TIDOMATI

10. Yang suka mengintai - HINTAI AKOSUKA

11. Yang tua - TARAGIGI PADANMUKA

12. Yang kena tinggal bini - SUSAHATI BINILARI

13. Yang suka merempit - SAJA CARIMATI

14. Yang Lembab - AYUMI SIPUTBABI

15. Yang suka BERSUMPAH - SAIIFOO BAUKARI

hihihihihihihihihih....

Kg. Baru Plentong Tengah : Perobohan 80% Bermula Hari Ini (18 Disember 2008)

Dato’ Siva Subramaniam , Ahli Suruhanjaya SUHAKAM akan mengadakan lawatan dan mendengar serta melawat sendiri masalah penduduk Kg. baru Plentong Tengah esok jam 2.00 Petang. Diberitakan kerja-kerja merobohkan dalam 80% lagi rumah penduduk juga bermula esok. Ia adalah persetujuan penduduk semasa penghakiman di Mahkamah Tinggi Johor Bahru.

Beliau juga Penasihat Kongress Kesatuan Pekerja-Pekerja Di Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) dan Setiausaha Eksekutif Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP) akan melihat sendiri apa yang sebenarnya berlaku disitu.
Semantara itu kumpulan penduduk telah membuat lapuran Polis, Badan Pencegah Rasuah, SUAKAM dan akan mendapatkan peguambela baru bagi memastikan nasib mereka terbela. Kumpulan penduduk yang disertai oleh Ketua Bahagian Tebrau dan Johor Bahru Parti Keadilan Rakyat ( PKR ) beryakinan mereka akan berjaya memenangi kes ini kelak. Dikatakan mereka dibantu oleh akuantan dan peguam berpengaruh bagi memastikan kali ini usaha mereka tidak sia-sia.


Dikatakan Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim berperanan dibelakang tabir sebagai usaha terbaru kumpulan yang dipengerusikan oleh En. Hassan Wan Ismail bagi memastikan kemenangan memihak kepada mereka.

BERKAITAN :
LAPORAN POLIS PENDUDUK KG BARU PLENTONG TENGAH

Saya mewakili penduduk kampung memohon agar Pihak Polis Di Raja Malaysia dan Badan Pencegah Rasuah untuk melakukan siasatan terperinci serta mendakwa beberapa individu serta syarikat-syarikat tertentu yang melakukan penipuan, penyelewengan, penindasan dan penganiyaan secara jelas, terang dan nyata terhadap penduduk-penduduk Kampong Baru Plentong Tengah. Bersama-sama ini disertakan maklumat-maklumat serta lampiraan-lampiran untuk makluman dan tindakan Pihak Polis dan Badan Pencegah Rasuah agar siasatan dan pendakwaan dapat dilakukan seterusnya…

1. Wujudnya Penyelewengan oleh Kerajaan Negeri Johor melalui pejabat tanah/pejabat daerah mengurniakan tanah Lot 83, Grant 72, mukim Plentong yang juga dikenali swbagai H.S. ( D ) 151079 hingga H.S. ( D ) 151601, dalam Daerah Johor Bahru kepada pihak swasta iaitu MOSBERT BERHAD pada tarikh 11/9/1968 sedangkan permohonan oleh penduduk telah dilakukan lebih awal. Seperti di lampiran 1.

2. Menyiasat Wakil Rakyat Dewan Undangan Negeri Johor Kawasan Tiram ( pada keteika itu ) Dato Ali Bin Hassan dengan bersubahat memeprekenalkan Peguam En Haddie Darris and Co untuk menipu danmenyeleweng wang tabungan penduduk berjumlah RM 471,307.93 ( RM Empat Ratus Tujuh Belas Ribu, Tiga Ratus Tujuh dan Sembilan Puluh Tiga Sahaja ) milik 115 ( Seratus Lima Belas ) penduduk Kampong Baru Plentong Tengah.Seperti di lampiran 2.

3. Menyiasat dan mendakwa terhadap Peguam En Haddie Darris daripada Haddie Darris and Co kerana melakukan penipuan dan penyelewengan wang berjumlah RM 417,307.93 ( RM Empat Ratus Tujuh Belas Ribu Tiga Ratus Tujuh dan Sen Sembilan Puluh Tiga Sahaja ) milik 115 ( Seratus Lima Belas ) penduduk Kampong Baru, Plentong Tengah.Seperti di lampiran 3.

4. Menyiasat dan mendakwa terhadap Wakil Rakyat Dewan Undangan Negeri Kawasan Tiram ( pada ketika itu ) Dato Ali Bin Hassan secara bersubahat mengarahkan 236 ( Dua ratus Tiga Puluh Enam ) penduduk Kg Baru, Plentong Tengah menyerahkan kepada Syarikat OAKFIELD ENTERPRISES SDN BHD untuk trangsaksi awal pemilikan tanah. Seperti di lampiran 4.

5. Menyiasat dan mendakwa terhadap Peguam J. Singh and Co kerana melakukan penipuan dan penyelewengan wang berjumlah RM 820,000.00 ( RM Lapan Ratus Dua Puluh Ribu Sahaja ) milik 236 ( Dua ratus Tiga Puluh Enam ) penduduk Kg Baru Plentong Tengah dalan transaksi penjualan tanah oleh pihak OAKFIELD ENTERPRISES SDN BHD. Seperti di lampiran 5.

6. Menyiasat dan mendakwa terhadap Encik Mohd Ayub B. Kasdi ( I/C No : 560608-01-6277 ) beralamat No. 7, Jalan Besar, Kampong Baru, Plentong Tengah, Johor Bahru secara bersubahat bertindak bagi pihak dan mewakili OAKFIELD ENTERPRISES SDN BHD seperti yang tercatit pada surat Rujukan : F. Lot 83/94 bertarikh 25.10.94 Seperti di lampiran 6.

7. Menyiasat dan mendakwa terhadap OAKFIELD ENTERPRISES SDN BHD kerana dalam keadaan sedar menjual tanah Lot 83, Grant 72, mukim Plentong yang juga dikenali sebagai H.S. ( D ) 151079 hingga H.S. ( D ) 151601, dalam Daerah Johor Bahru kepada BUKIT LENANG DEVELOPMENT SDN BHD walaupun pihak OAKFIELD ENTERPRISES SDN BHD dalam proses transaksi penjualan dan telahpun mengutip deposit berjumlah RM 820,000.00 ( RM Lapan Ratus Dua Puluh Ribu Sahaja ) milik 236 ( Dua ratus Tiga Puluh Enam ) pendudukKampong Baru Plentong Tengah.

8. Menyiasat dan mendakwa terhadap BUKIT LENANG DEVELOPMENT SDN BHD dalam keadaan sedar membeli tanah Lot 83, Grant 72, mukim Plentong yang juga dikenali sebagai H.S. ( D ) 151079 hingga H.S. ( D ) 151601, dalam Daerah Johor Bahru daripada OAKFIELD ENTERPRISES SDN BHD tanpa menyiasat kedudukan sebenar status hak milik tanah tersebut serta transaksi-transaksi yang berlaku diantara penduduk Kampong Baru Pelentong Tengah dengan OAKFIELD ENTERPRISES SDN BHD.

9. Menyiasat dan mendakwa terhadap En Hasmoni Bin Salim yang merupakan seorang bekas Ahli Yang Berhormat Dewan Undangan Negeri dan juga bekas Exco Kerajaan Negeri Johor yang terlibat secara langsung dalam BUKIT LENANG DEVELOPMENT SDN BHD sebagai salah seorang lembaga Pengarah Seperti Lampiran.

10. Menyiasat dan mendakwa terhadap Encik Mohd Shahari Bin Mohd Sham selaku Ketua UMNO Cawangan Kampong Baru Plentong Tengah yyang bersubahat dan berniat jahat terhadap penduduk-penduduk-penduduk kampong Baru Plentong Tengah dengan menarik balik Affidavit tanpa persetujuan seluruh penduduk Kampung Baru plentong Tengah terhadap BUKIT LENANG DEVELOPMENT SDN BHD yang sepatutnya didengar di Mahkamah TinggiJohor Bahru pada 29 Oktober 2009.

11. Menyiasat dan mendakwa Ahli Parlimen Pasir Gudang, Dato Seri Mohamad Khaled Nordin yang secara sedar tidak membantu untuk mengatasi kemelut yang dihadapi oleh penduduk-penduduk Kampong Baru Pelentong Tengah malah dengan secara sedar membuat janji-janji palsu ketika kempen Pilihanraya ke 12 dalam isu penempatan semula penduduk dari kampong Baru Plentong tengah ke Kampong Bukit dagang, Ulu Tiram. Ini menguatkan lagi wujudnya kepentingan beliau dalam pembangunan semula tanah Kampong Baru Pelentong Tengah tersebut.

12. Menyiasat dan mendakwa YAB Dato Hj Abdul Ghani Bin Othman selaku Menteri Besar Johor yang gagal menyiapkan infra struktur kemudahan asas seperti Jalan Raya, Pembekalan Letrik dan Pembekalan Air Bersih di kawasan penempatan semula Kampong Bukit Dagang, Ulu Tiram seperti yang telah dijanjikan.

13. Wujudnya penyelewengan dalam pembahagian Lot-Lot tanah di kawasan penempatan semula Kampong BukitDagang, Ulu Tiram. Pecahan Lot yang dikurniakan adalah berjumlah 202 Lot manakala penama yang diperuntukkan Cuma 123 orang. Manakala selebihnya sebanyak 79 penama tidak di umumkan.

14. Wujudnya penyelewengan dalam pembahagian Lot-Lot tanah di kawasan penempatan semula Kampong Bukit Dagang, Ulu Tiram kerana sebahagian penduduk asal Kampong Baru Pelentong Tengah tidak diperuntukkan tanah tersebut tanpa alasan yang munasabah.

Nama Pengadu : HASSAN BIN WAN ISMAIL
Balai Polis Johor Bahru Central
Johor Jaya..

- UMNO DALANGNYA!!!!