Preview
Remove image

Doa Kami...

Firman Allah Swt“ Janganlah kamu cenderung kepada KEZALIMAN kelak kamu akan disambar oleh api neraka.”

Berdoalah kepada Ku, nescaya akan Ku perkenankan bagimu, sesungguhnya orang-orang yang menyombongkan diri dari menyembah Ku akan masuk
neraka jahannam dalam keadaan hina dina! -Surah Al-Mukmin ayat 60




Eksklusif: Langgar Perjanjian Di China, Proton Disaman USD146 Juta Oleh Syarikat Terbabit !!



CHINA - Syarikat Automobil Malaysia iaitu Proton dikatakan telah melanggar satu perjanjian dengan sebuah syarikat di China bagi industri kenderaan di negara berkenaan. Menurut Agensi, syarikat China berkenaan Goldstar Heavy Industrial, telah menyaman Proton kira-kira USD 146 Juta. Kedua-dua syarikat berkenaan dikatakan telah menjalankan usahasama bersama Proton, namun dilaporkan Dongguan China, Goldstar telah gagal untuk mendapatkan lesen bagi usaha sama berkenaan. Proton juga dilaporkan telah menandatangani satu perjanjian dengan sebuah lagi syarikat China Jinhua Youngman Automobile Manufacturing, untuk menjual kira-kira 30,000 model Gen 2 di China. Saman berkenaan telah dibuat difailkan di wilayah Guangdong bagi menuntut pampasan yang dikatakan kerugian kira-kira 1 Bilion Yuan.

[Dengan perkembangan terbaru ini, maka fahamlah kita kenapa kos penyelenggaraan Proton Perdana V6 melambung tinggi seperti yang diwar-warkan sebelum ini. Agaknya, ia bagi menampung perbelanjaan membayar saman yang dibuat oleh syarikat terbabit. Sungguh memalukan bila Proton melanggar perjanjian yang telah dimeterai dengan syarikat China itu. Mungkin, inilah amalan yang berlaku dalam pentadbiran kerajaan dan badan korporat di negara ini bila "rasuah masih bermaharajalela". Justeru itulah kita tidak hairan, jika ada perjanjian yang telah dimeterai dipermainkan sesuka hati mereka. Inilah yang berlaku kepada negeri Trengganu, biarpun perjanjian pembayaran royalti oleh kerajaan pusat dengan kerajaan negeri telah dimeterai sekian lama. Namun, mudah sahaja dipermainkan oleh UMNO dan BN menjadi "wang ehsan" gara-gara PAS merampas negeri itu dulu. Kini, tatkala BN kembali memerintah dan menjelangnya pilihanraya kecil Kuala Trengganu tidak lama lagi, maka wang ehsan itu kembali ditukar menjadi wang Royalti].

0 comments: