Preview
Remove image

Doa Kami...

Firman Allah Swt“ Janganlah kamu cenderung kepada KEZALIMAN kelak kamu akan disambar oleh api neraka.”

Berdoalah kepada Ku, nescaya akan Ku perkenankan bagimu, sesungguhnya orang-orang yang menyombongkan diri dari menyembah Ku akan masuk
neraka jahannam dalam keadaan hina dina! -Surah Al-Mukmin ayat 60




Apa Erti Ramadhan untuk kita...???


Hari ini merupakan hari yang ke 16 kita menunaikan ibadah berpuasa di bulan Ramadhan yang mana ia wajib keatas semua ummat yang beragama islam.Namun adakah kita sedar dan faham maksud sebenar RAMADHAN itu??Apakah kita menunaikannya hanya sekadar kerana Allah swt menyatakannya wajib lalu kita melakukannya??Adakah ia hanya kerana satu tuntutan maka kita melakukanya sekadar syarat??Berapa ramaikah dari kita sedar dan tahu bahawa didalam Bulan Rahmat inilah Allah swt telah menurunkn Al-Quran yang mana telah terkandung didalamnya akan perihal diri manusia dan sejauh mana kita menghayatinya..???

Apa yang berlaku kini merupakan satu lagi Penjajahan dalam pemikiran manusia di Bumi ini apabila kedatangan Ramadhan itu disambut dengan satu rasa yang seronok kerana memikirkan bahawa Hari Raya bakal tiba.Ramadhan kini telah menjadi satu produk yang mana setiap diri yang ada telah mempergunakan erti kata Ramadhan itu dalam mengaut keuntungan semata.Bukan menjadi kesalahan bagi kita untuk berniaga namun yang menjadi kesalahan apabila ia dipromosikan sebagai satu produk dan bukan sebagai satu bulan pengibadatan.Konsep dan pengertian Ramadhan itu dipesongkan sehinggakan apa yang disogok dan ditanam didalam pemikiran manusia setiap kali Ramadhan tiba ialah Nikmat dalam menyambut syawal.Sedangkan Allah swt berfirman bahawa` Syawal itu adalah Hari kemenangan buat manusia yang menahan dirinya dari godaan Nafsu' adakah dengan cara dan juga corak manusia yang ada hari ini maka kita telah menyambut kemenangan???Keseronokan dan hiburan semuanya akan bertemakan Ramadhan bagi menarik minat manusia dan akhirnya manuisa itu hilang arah dan hanya memikirkan keseronokan menyambut Ramadhan di dunia dan melupakan Nilai dan Bekalan yang perlu dibawa di akhirat kelak.

Tanyakan pada diri kita apakah telah sempurna amalan kita dalam meniti erti Ramadhan itu dan adakah wajar bagi kita menyambut kemenangan(Syawal) dengan seribu kegembiraan sedangkan yang sebenarnya kita sendiri telah tewas dengan diri sendiri.

Ingatlah bahawa Ramadhan itu datang bukan untuk kita merasa kemeriahan menyambut syawal,namun ia datang sebagai salah satu Bulan yang Allah swt berikan kepada manusia agar mereka kembali kepada ajaran dan hukum Allah swt dan sebenar-benar NIKMAT di dalam Ramadhan itu ialah kesempurnaan IBADAT dan KEIMANAN...

Sama-sama kita tanya dan renungkan...!!

2 comments:

RM Reza berkata...

Salam Ramadhan dan Selamat Hari Raya buat sya. Teruskan perjuangan. InsyaAllah kebenaran akan tertegak akhirnya. Berani kerana benar!

Siti Aishah Shaik Ismail berkata...

aro: terima kasih..insyaallah islam keadilan akan menang akhirnya..Selamat berpuasa dan hari raya juga ya kepada aro..