Preview
Remove image

Doa Kami...

Firman Allah Swt“ Janganlah kamu cenderung kepada KEZALIMAN kelak kamu akan disambar oleh api neraka.”

Berdoalah kepada Ku, nescaya akan Ku perkenankan bagimu, sesungguhnya orang-orang yang menyombongkan diri dari menyembah Ku akan masuk
neraka jahannam dalam keadaan hina dina! -Surah Al-Mukmin ayat 60




Kerajaan nak kurangkan MAUT..???


MARANG 28 Sept. — Kementerian Dalam Negeri akan mengadakan pertemuan dan perbincangan dengan agensi yang berkaitan bagi mencari jalan terbaik untuk mengatasi kemalangan serta tragedi yang semakin meningkat setiap kali musim perayaan.

Menterinya, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein berkata, beliau akan mendapatkan maklum balas daripada agensi terbabit bagi mengkaji punca sebenar kemalangan terus meningkat walaupun pelbagai tindakan penguatkuasaan dan kempen telah dilakukan.

“Sedih, kecewa dan kadangkala hilang akal tak tahu apa lagi nak buat untuk menangani gejala ini.

“Amat menyedihkan tiap-tiap tahun tragedi berulang... saya berharap pihak berkenaan dapat melihatnya sekali lagi dalam post mortem dan yang paling penting lihat lokasi di mana kemalangan itu berlaku dan beri tumpuan kepada kawasan itu,” katanya. - Bernama


Sya :

Dimana silapnya OPSS SIKAP 20 kali ini.sehingga hari terakhir hari ini statistik kemalangan maut meningkat dari 208 ( 2008 ) kepada 261 ( 2009 ) itu antara beberapa cakap-cakap yang keluar dari beberapa individu yang merangka dan cuba melaksanakan kempen ini.

Bagi sya usaha itu memang baik untuk mengingatkan manusia supaya berhati-hati akan tetapi jangan la kita cuba melebihi TAKDIR ALLAH swt pula.Setiap perkataan yang keluar menyalahkan dan kekesalan dalam usaha mengurangkannya kadar kemalangan dilihat seolah-olah kita menolak takdir Allah swt kepada kita.Memperbandingkan sesuatu yang bukan kerja kita sedikitpun nak masuk campur melainkan ia semuanya ketentuan TUHAN...!!Mungkin kita semua telah berusaha bagi menolak segala kemungkinan apalagi apabila ia melibatkan kematian akan tetapi bila berbicara soal TAKDIR tiada siapa yang mampu untuk menentukannya.

Takdir merupakan sesuatu yang telah ditetapkan allah swt kepada setiap hambanya ketika di LUH Mahfuz lagi.Takdir bagi apa yang sya tahu ia tidak dapat dielakkan namun dengan berkat doa kita ia mungkin akan meringankan takdir yang telah ditetapkan kepada kita.Namun untuk menolakannya ia bukan kuasa kita.Siapa yang nak mati dan siapa yang tahu bahawa kita akan MATI hari INI..???Melainkan hanya Allah swt sahaja.

Firman Allah swt dari ayatnya iaitu :

145. Sesuatu yang bernyawa tidak akan mati melainkan dengan izin Allah, sebagai ketetapan yang telah ditentukan waktunya. Barangsiapa menghendaki pahala dunia, niscaya Kami berikan kepadanya pahala dunia itu, dan barangsiapa menghendaki pahala akhirat, Kami berikan (pula) kepadanya pahala akhirat. Dan Kami akan memberi balasan kepada orang-orang yang bersyukur.( Ali-Imran )

8. Al Waaqi’ah:

060. Kami telah menentukan kematian di antara kamu dan Kami sekali-kali, tidak dapat dikalahkan,

Ayat diatas jelas menunjukkan bahawa kita semua terletak dalam takdir Allah swt,oleh itu perbuatlah apa sahaja akan tetapi bila kita berbicara soal MATI ia bukan kerja kita.yang penting dan lebih baik ialah kita ingatkan manusia mengenai kematian dan usaha untuk kembali kepada Allah swt dengan Iman dan Takwa.

0 comments: