Preview
Remove image

Doa Kami...

Firman Allah Swt“ Janganlah kamu cenderung kepada KEZALIMAN kelak kamu akan disambar oleh api neraka.”

Berdoalah kepada Ku, nescaya akan Ku perkenankan bagimu, sesungguhnya orang-orang yang menyombongkan diri dari menyembah Ku akan masuk
neraka jahannam dalam keadaan hina dina! -Surah Al-Mukmin ayat 60




SIDANG DUN 3 MAC : MUKTAMAD SAH atau RUJUK KE MAHKAMAH!

..... di petik dari blog setpol MB halal .....

Najib menyatakan bahawa:

1. sidang DUN Perak yang dipanggil oleh Speaker pada 3 hb. Mac TIDAK BOLEH diadakan,

2. dan TIDAK SAH sekiranya diadakan juga.

Najib mula ambil berat soal SAH atau TIDAK SAH sesuatu perkara dengan merujuk kepada Perlembagaan. Sebelum ini dia tidak menghiraukan SAH atau TIDAK SAH perlantikan Zambry sebagai MB Perak dalam keadaan MB yang sedia ada masih memegang jawatan secara SAH.

Hj Nizar dilantik oleh Tuanku, dan Tuanku tidak ada kuasa melucutkan jawatannya setelah dilantik. Jawatan Hj Nizar sebagai MB akan terlucut hanya apabila:

1. DUN dibubarkan,

2. dia meletak jawatan,

3. dia hilang majoriti dalam DUN melalui usul undi tidak percaya di DUN,

4. dia hilang kelayakan sebagai ADUN.

Semua proses tersebut tidak berlaku ke atas Hj Nizar. Ini bermakna beliau masih sah sebagai MB Kerajaan Negeri Perak sehingga sekarang.

Krisis Ghazali Jawi Vs Sultan Idris Shah pada tahun 1974 membuktikan kebenaran tafsiran ini. Pemuda UMNO ketika itu dengan lantang menyatakan kepada Tuanku bahawa Sultan mempunyai kuasa melantik MB, tetapi tidak ada kuasa melucutkan jawatan MB.

Najib memberi alasan sidang DUN tidak boleh diadakan kerana kes kesahihan kerajaan BN masih dalam perbicaraan di mahkamah. Kalau itu alasannya, maka sepatutnya:

1. Zambry tidak boleh menjalankan tugas sebagai MB,

2. Zambry tidak boleh menggunakan semua kemudahan sebagai MB,

3. Zambry tidak boleh menerima apa-apa elaun sebagai MB.

..... kerana kesahihan Zambry juga sedang dibicarakan di Mahkamah Tinggi. Sepatutnya, selama menunggu kes tersebut diputuskan oleh Mahkamah Tinggi, yang lebih berhak sebagai MB bagi mengurus tadbir negeri Perak ialah Dato' Seri Hj Nizar Jamaluddin.

Semalam, Setiausaha DUN Perak, Abdullah Antong mengatakan bahawa Sidang Tergempar DUN Perak TIDAK SAH diadakan kerana tidak mendapat perkenan Tuanku terlebih dahulu.

Nampaknya ada dua sebab yang berbeza.

1. Najib kata tidak sah kerana kesahihan kerajaan masih dibicarakan di Mahkamah Tinggi.

2. Abdullah Antong kata tidak sah kerana tidak mendapat perkenan Tuanku.

Sebenarnya kedua-dua kenyataan itu tidak betul.

Tindakan Speaker Sivakumar dan kenyataannya mengenai asas tindakan itu adalah betul kerana begitulah kuasa Speaker yang sebenar. Mungkin ada pelbagai tafsiran tentang kuasa Speaker, tetapi menurut Fasal 89 Perintah-Perintah Tetap DUN Perak:

1. keputusan Speaker berkenaan sebarang tafsiran mana-mana Perintah-Perintah Tetap ini,

2. atau keputusannya berkenaan sebarang amalan tertakluk kepada usul yang dibawa dengan maksud itu,

..... ADALAH MUKTAMAD ..... dan Speaker dari semasa ke semasa, boleh mengeluarkan keputusan-keputusan berkenaan dengan perkara-perkara ini.

Kesimpulannya, sidang tergempar DUN pada 3hb Mac ini adalah SAH dan MUKTAMAD. Tiada pihak lain yang boleh mempertikaikannya. Mana-mana pihak yang tidak berpuas hati boleh merujuk kes itu ke mahkamah untuk mendapatkan keputusan tafsiran yang sebenar.

Najib dan UMNO juga telah mempertikaikan tindakan Speaker melalui Jawatankuasa Hak Dan Kebebasan DUN, mengantung kehadiran Zambry dan Exconya ke sidang DUN selama 18 dan 12 bulan, tetapi sehingga sekarang mereka tidak berani mengheret Sivakumar ke mahkamah. Langkah mereka menghadapi isu itu hanya dengan cara mengheret polis dan SPRM untuk mengugut Speaker melalui siasatan salah guna kuasa.

Nampaknya, krisis perlembagaan dan politik Perak akan terus berpanjangan jika tiada langkah penuh insaf semua pihak. Jalan terbaik menyelesaikannya ialah Tuanku Sultan memperkenankan pembubaran DUN supaya rakyat dapat memilih semula kerajaan baru menerajui negeri Perak, sama ada yang berkuasa itu nanti Pakatan Rakyat atau Barisan Nasional.

0 comments: