Preview
Remove image

Doa Kami...

Firman Allah Swt“ Janganlah kamu cenderung kepada KEZALIMAN kelak kamu akan disambar oleh api neraka.”

Berdoalah kepada Ku, nescaya akan Ku perkenankan bagimu, sesungguhnya orang-orang yang menyombongkan diri dari menyembah Ku akan masuk
neraka jahannam dalam keadaan hina dina! -Surah Al-Mukmin ayat 60




Antara undang undang dan sunnah Nabi

ANAK MUDA YANG HARUS DIBANGGAKAN,SEMOGA AKAN LAHIR LEBIH RAMAI ANAK MUDA YANG SEPERTINYA...ALLAH HU AKBAR!!!!!

SUNNAH NABI YANG LEBIH PENTING ATAU UNDANG-UNDANG????ADAKAH INI TANDA HUKUM MANUSIA LEBIH BENAR DARI HUKUM ALLAH SWT???/

FIKIR-FIKIRLAH!!!!!

1 comments:

aku berkata...

salam

aku rasa mende ni tak patutla diperbesarkan.small matter je.adakah disebabkan polis tu menahan orang tak pakai serban dah dikira melawan sunah dan membela kaum sikh?

dalam kes ni, terdapat pandangan kabur mengenai istilah haji dan lebai mengenai orang yang dikecualikan memakai helmet.golongan ni dalam undang-undang takpe kalau pakai serban bawa motor.

cuma yang kena saman (student) tu masih menjadi perdebatan mahu diletak bawah kategori lebai ke..haji kaa?itu yang menjadi perdebatan.dan lagi satu, aku rasa takdak masalah kalau budak tu pakai helmet.

kena ingat..undang-undang pakai helmet diwujudkan untuk apa?

dalam islam pun 'public interest' atau masalih mursalah diguna pakai untuk menetapkan sesuatu undang-undang.dalam hal ini, undang-undang memakai helmet diwujudkan untuk tujuan sad'u zara'ik (mencegah dari sesuatu yang buruk. misalnya untuk mengelakkan kecederaan di kepala kalau kemalangan).

aku memang tak bersetuju sebab mende ni dijadikan sentimen kononya polis tu nak lawan sunah nabi.lagi satu, budak-budak tu pun satu hal.datang mahkamah pun pakailah dresscode yang ditetapkan.

datang tempat orang pakai macamtu (kamar mahkamah) memanglah kena keluar.

lagi satu di harap ada pihak yang mengkaji bagaimana hukum di malaysia ini berkembang.Contoh : Kanun Tanah Negara yang berasal dari pengumpulan hukum adat yang bersandarkan syariah.Penal code atau kanun Keseksaan yang diambil dari British.manakala British mengambil daripada Perancis.Dan Perancis pula mengambilnya daripada pengamalan di Mesir (pendekatan mazhab maliki [masalih mursalah]dan mengubahnya sedikit berdasarkan suasana di perancis.

kekeliruan harus dijelaskan dengan prinsip ILMU bukan sentimen emosi semata.

Ingatlah, sewaktu saidina ali berperang dengan musuh islam,musuh islam hampir ditewaskan dan musuh islam tersebut meludah muka saidina ali.Saidina ali tak jadi nak membunuh musuh islam tersebut.

musuh islam tersebut bertanya, mengapa saidina ali tidak bunuhnya.Saidina ali menjawab, sebelum dia ludah mukanya, saidina ali mahu bunuh kerana hendak mempertahankan islam tapi selepas dia ludah muka saidina ali, dia takut dia bunuh musuh islam tersebut kerana marah (emosi mengatasi rasional)bukan kerana mempertahankan islam.

Islam mengajar kita berbuat sesuatu berdasarkan pertimbangan akal dan ilmu bukan emosi.

wasalam