Preview
Remove image

Doa Kami...

Firman Allah Swt“ Janganlah kamu cenderung kepada KEZALIMAN kelak kamu akan disambar oleh api neraka.”

Berdoalah kepada Ku, nescaya akan Ku perkenankan bagimu, sesungguhnya orang-orang yang menyombongkan diri dari menyembah Ku akan masuk
neraka jahannam dalam keadaan hina dina! -Surah Al-Mukmin ayat 60




UMNO semakin nazak! Pemikiran pemimpin Umno semakin hari semakin tidak rasional.


Datuk Seri Ahmad Zahid dalam kenyataannya yang disiarkan dalam akhbar Berita Harian Rabu (21 Januari) 2009 menyebut semua ketua jabatan, agensi kerajaan Persekutuan di Perak dilarang menghadiri mesyuarat rasmi anjuran Kerajaan Perak.

Beliau juga menyebut bahawa kerajaan Pusat juga tidak mengiktiraf tandatangan dan cop rasmi Pengerusi Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) atau Penghulu untuk sebarang urusan dengan agensi Kerajaan Pusat.

MB Perak Dato’ Seri Nizar dalam mengulas arahan tidak berasas Zahid sewaktu sidang media di Ipoh semalam, ianya merupakan satu perkara yang amat malang dan sesungguhnya tidak menghormati kedudukan dan hak rakyat Perak. Kerajaan Negeri Perak sentiasa mahu menjalin hubungan baik dengan Persekutuan, tapi kalau sikap seorang menteri mahu menghentikan dan memutuskan perhubungan di antara pegawai Persekutuan dengan kerajaan negeri, ini sesuatu yang amat menyedihkan.

Menurut Dato’ Ngeh pula, kenyataan yang dibuat Zahid ini amat menyedihkan kerana ia akan menjerumuskan negara Malaysia kepada satu sistem yang tidak menghormati undang-undang kerana JKKK merupakan satu entiti yang diletakkan di bawah undang-undang dan juga diperakui oleh kerajaan negeri Perak dan begitu juga insitusi penghulu.
Dimanakah Zahid meletakkan fikirannya ketika mengeluarkan arahan tersebut. Mungkin pemimpin Umno/BN kini terlalu sibuk sehingga terpaksa bermimpi di siang hari (tak cukup tidur malam agaknya). Andaikan sekiranya beliau melakukan demikian bertujuan untuk menjadi hero Umno/BN, tambahan pula pemilihan parti semakin dekat, janganlah sampai merapu yang bukan-bukan. Cukuplah memalukan diri sendiri dengan isu penutupan 700 Tadika Kemas oleh Kerajaan PR Perak.

Mungkin Zahid sudah berangan menjadi TPM atau PM dengan mengeluarkan arahan yang sebegini besar. Adakah keputusan ini sudahpun diluluskan oleh mesyuarat kabinet? Kalau belum, PM atau TPM kena ulas kenyataan Zahid. Kena bagi alasan yang kukuh kenapa ianya dilaksanakan. Kalau PM dan TPM tak buat sebarang kenyataan, ini menunjukkan bahawa Menteri BN sekarang dah boleh mengeluarkan arahan sesuka hati tanpa persetujuan kabinet. Adakah kedudukan Menteri BN, TPM, PM dah setaraf?

Di manakah kedudukan rakyat Perak di mata Zahid? Sekadar makluman yang diperolehi dari beberapa sumber, isu ini bukan sahaja menimbulkan kebingunan pimpinan Kerajaan PR Perak, namun pihak JPA dan Agensi Kerajaan Perak sendiri turut tidak berpuas hati dengan arahan tersebut. Bagi penjawat perkhidmatan awam, mereka bukanlah ahli politik yang harus diseretkan bersama dengan isu dan hal peribadi pemimpin politik. Mereka ikhlas bekerja untuk memberi khidmat kepada rakyat. Soal politik diserahkan kepada orang politik. Mereka harus bebas supaya dapat memberikan khidmat yang terbaik dengan telus dan adil tanpa sebarang rasa takut.

Malahan Timbalan Presiden Gerakan (salah satu parti dalam komponen BN), Datuk Chang Ko Yun dalam akhbar The Sun hari ini turut tidak bersetuju dengan kenyataan Zahid kerana menurut beliau arahan tersebut akan memberi kesan yang tidak baik kepada kebajikan rakyat dan akhirnya rakyat Perak yang akan menjadi mangsa.

Dato’ Seri Nizar juga dalam sidang media semalam menegaskan, Kerajaan Negeri Perak akan tetap menjalankan kerja seperti biasa. Semua ketua jabatan dan agensi kerajaan akan terus dijemput ke majlis rasmi Kerajaan Negeri.
Pesanan kepada Zahid, kalau mau terus kekal menjadi Yang Berhormat, betulkan sikit fikiran tu. Banyakkan berehat. Banyakkan bersenam. Makan secara sihat. Banyakkan beristighfar. Biar fikiran menjadi tenang. Barulah boleh membuat kenyataan secara positif dan praktikal. Dia kena ingat bahawa dia adalah rakyat Perak. Jangan sampai menjadi terbuang kerana khianat di negeri sendiri.


0 comments: