Preview
Remove image

Doa Kami...

Firman Allah Swt“ Janganlah kamu cenderung kepada KEZALIMAN kelak kamu akan disambar oleh api neraka.”

Berdoalah kepada Ku, nescaya akan Ku perkenankan bagimu, sesungguhnya orang-orang yang menyombongkan diri dari menyembah Ku akan masuk
neraka jahannam dalam keadaan hina dina! -Surah Al-Mukmin ayat 60




PINTU PAKATAN RAKYAT TERBUKA BUAT ZAID




KUALA LUMPUR: Pakatan Rakyat hari ini mengalu-alukan penyertaan bekas Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Zaid Ibrahim ke dalam pakatan pembangkang itu selepas beliau dipecat keahliannya daripada Umno semalam.

Ketua Umumnya, Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata, Zaid banyak berkongsi prinsip hak asasi rakyat dan menghormati jaminan hak dalam perlembagaan iaitu isu sama yang diperjuangkan Pakatan Rakyat.

“Kenyataannya yang menghormati jaminan dalam perlembgaan dan menentang undang-undang zalim seperti ISA (Akta Keselamatan Dalam Negeri) sama dengan apa yang diperjuangkan oleh kami dan kami selesa dengannya,” katanya pada majlis penyerahan salinan memorandum daripada Kongres Kesatuan Sekerja (MTUC) kepada Menteri Kewangan berhubung bantahan penggunaan RM5 bilion wang Kumpulan Simpanan Pekerja (KWSP) untuk Valuecap Sdn Bhd, di Parlimen, di sini.

Ditanya sama ada beliau akan menjemput Zaid menyertai Parti Keadilan Rakyat (PKR), Anwar berkata, beliau turut mengalu-alukannya namun tidak mahu memaksa Zaid memandangkan beliau baru sahaja dipecat dan Zaid juga sering mengadakan perbincangan dengan parti-parti lain termasuk PAS da DAP.

“Kita alu-alukan beliau tetapi itu pilihannya. Beliau telah berbincang dengan pemimpin PKR, PAS dan DAP.

“Kami selesa dengan pendiriannya dan mahu beliau melibatkan diri dengan lebih lagi memandangkan beliau kini sudah pun terlibat dengan Pakatan Rakyat,” katanya.

Anwar berkata, pemecatan Zaid daripada Umno melambangkan sikap tidak bertoleransi parti itu kepada ahli yang mempunyai pendapat yang tidak sehaluan dengan parti.

“Kehadiran mengadakan perbincangan dengan pelbagai pihak itu tidak menjadi masalah…tapi itu isu Umno.

“Cuma kita harap (Datuk) Zaid mengambilnya sebagai cabaran dan terjun dalam gelanggang,” katanya.

Anwar berkata, pemecatan keahlian Zaid daripada Umno bukanlah satu perkara besar kerana kenyataan-kenyatan parti itu sebelum ini menunjukkan ia tidak mempedulikan prinsip asas hak asasi manusia dan hal ini tidak selari dengan pendirian Zaid.

“Pada saya, ia (pemecatan) bukan isu. Apa yang besar sangat jika dipecat?” katanya.

Ditanya sama ada Zaid pernah menyatakan hasrat untuk menyertai PKR, Anwar berkata, mereka pernah mengadakan siri perjumpaan tertutup dengan Zaid selepas beliau meletak jawatan sebagai menteri Kabinet.

“Bagaimanapun, yang tertutup itu biarlah tertutup,” katanya yang enggan mengulas lanjut.

Sementara itu, Penasihat DAP, Lim Kit Siang berkata, partinya bersedia menerima Zaid jika beliau berminat untuk menyertai parti itu.

“Kami sentiasa bersedia dan membuka pintu jika beliau mahu menyertai kami,” katanya.

Lim berkata, Umno terlalu memperbesar-besarkan isu Zaid menghadiri majlis pembangkang sehingga membawa kepada pemecatan keahliannya sedangkan parti itu seharusnya memfokuskan kepada usaha membanteras politik wang dan rasuah yang semakin berleluasa di kalangan ahli.

“Pada mereka, kehadiran Zaid di majlis pembangkang merupakan isu besar yang menyebabkan Majlis Tertinggi (MT) mesti memecat beliau sedangkan mereka membiarkan rasuah dan politik wang berlaku dalam Umno,” katanya.

Lim berkata, Umno tidak mampu lagi membendung politik wang sehingga menyebabkan bekas Perdana Menteri, Tun Mahathir Mohamad berhasrat untuk mendedahkan nama pemimpin parti itu yang terlibat dalam gejala yang semakin berleluasa itu.

“Usaha membendung gejala inilah yang mahu dilihat oleh rakyat dan bukannya pemecatan Zaid,” katanya.

Semalam, Presiden Umno, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi selepas mesyuarat Majlis Tertinggi (MT) Umno mengumumkan Zaid dipecat keahliannya serta merta daripada Umno kerana kesalahan melanggar etika parti termasuk yang terkini menghadiri Kongres Tahunan Nasional Parti Keadilan Rakyat (PKR).

Abdullah memutuskan tindakan berkenaan berdasarkan beberapa tindakan Zaid sebelum ini khususnya apabila menghadiri sebagai tetamu jemputan ke majlis anjuran parti pembangkang.

Oleh ZANARIAH ABD. MUTALIB (MStar)

0 comments: