Preview
Remove image

Doa Kami...

Firman Allah Swt“ Janganlah kamu cenderung kepada KEZALIMAN kelak kamu akan disambar oleh api neraka.”

Berdoalah kepada Ku, nescaya akan Ku perkenankan bagimu, sesungguhnya orang-orang yang menyombongkan diri dari menyembah Ku akan masuk
neraka jahannam dalam keadaan hina dina! -Surah Al-Mukmin ayat 60




Nama Zambry tidak disebut dalam senarai pembesar yang masuk ke Dewan Santapan

KUALA KANGSAR , 14 Feb.:- Nama Zambry Abdul Kadir atas kapasitinya sebagai Menteri Besar rampasan kuasa tidak disebut oleh pengacara dalam senarai orang kenamaan yang masuk ke dewan Santapan Sempena Jubli Perak DYMM Sultan Perak dan yang keluar dari dewan sesudah habis santapan Diraja pada malam ini.

Walaupun kedudukan YAB Menteri Perak yang sah, DS. Muhammad Nizar Jamaluddin tidak ditempat yang sepatutnya saya beranggapan kemungkinan nama Zambry yang ke hulu dan ke hilir menamakan dia sebagai Menteri Besar mengambil tempat tersebut. Rupanya dia tidak mendapat pengiktirafan di majlis santapan pada malam ini.

DS. Nizar diletakkan bersama dengan orang kenamaan di meja kawasan tengah Balai Santapan dan ADUN Pakatan Rakyat diletakkan di meja bahagian belakang berdekatan dengan pentas nyanyian.

Tempat yang sama di meja yang berlainan ditempatkan Ahli Yang Berhormat ADUN BN.

Mereka yang dinamakan sebagai Exco kudeta ditempatkan di meja lebih ke hadapan berdekatan dengan meja Santapan Diraja.

Majlis Santapan Sempena Sambutan Jubli Perak DYMM Sultan Perak telah dihadiri oleh DYMM Sultan Perak dan seluruh ahli kerabatnya,DYMM Yang Di Pertuan Agong dan Permaisuri Agong, Sultan Brunai dan Permaisuri, Raja-Raja seluruh negara serta wakilnya, Yang Dipertua negeri,Perdana Menteri, Timbalan Perdana menteri, Menteri-Menteri Besar dan orang kenamaan yang lain.

-CINA ISLAM

10 comments:

Tumbuk Rusuk berkata...

Saya hadir dalam majlis tersebut yang diwajibkan memakai tuxedo.

Nama Dato' Dr. Zamry di sebut oleh pengacara. Cuma ketika mengiringi pulang namanya mungkintidak disebut (TAK BEGITU PERASAN)

Nizar dan Ngeh, turut hadir duduk dimeja agak jauh dari laluan Tuanku. Niza dan Ngeh tidak bersalam dengan Sultan, barangkali jarak meja agak sedikit kebelakang.

Sumber istana mengatakan, bahawa mereka sengaja diletakkan di belakang atas arahan tuanku, kerana kedudukan mereka sebagai ADUN biasa dan khabarnya tuanku tidak berkenan untuk bersalam dengan beliau. Tanyalah dengan YAB (P) Niza apakah benar, beliau langsung tidak bersalam dengan Tuanku dan Raja Muda sepanjang majlis tersebut.

Apapun kehadiran beliau adalah pengiktirafan kepada keputusan tuanku.

GOMO berkata...

AKU DAH KATA DAH....
SULTAN MEMANG DAH MURKA DENGAN NIZAR DAN ADUN PAKATAN RAKYAT YANG LAIN!!!

TITAH SULTAN TAK DIENDAH.

NAH INI LAH AKIBATNYA.

SAMA ADA BERITA ADIK SYA BENAR ATAUPUN BERITA TUMBUK RUSUK YANG BENAR!!!

JIKA TIDAK FITNAH LAH JADINYA.

Pak Oncu berkata...

Poie jahanam lah sultan dan raja ni,,,, apa kah sultan dan raja itu ALLAH Taala?

radenjowo berkata...

Salam?

Dapat, tak minta
Tak dapat, tak rugi

Wakakakak !!!
Salam dengan Sultan, dapat pahala?

Wakakaka !!!

IndukYati berkata...

Apolah sangat nak salam tangan Sultan, tangan mak ayah kita pun setahun sekali dicium..
Salam dan ciumlah tangan mak ayah kita nie selagi mereka masih hidup...sok nak suruh anak buat benda yang sama kat kita taklah kekok..cakap dan buat...!!

sya berkata...

betul..betul..betul...antara allah dan sultan siapa yang patut di besarkan...korang fikir la sendiri!!!

Asrol Budi berkata...

Bukannya rugi pun klu tak salam ngan sultan... Rakyat pun dah naik menyampah ngan sultan,,, Sulta umpama boneka kepada BN...

oyabun berkata...

Salam Sdri Sya...

[Ayat:59] Wahai orang yang beriman, taatlah kamu kepada Allah dan Rasul dan kepada Ulil-Amri ( pemerintah) dari kalangan kamu. Kemudian jika kamu berselisih dalam sesuatu perkara, maka kembalikanlah ia kepada Allah dan Rasul-nya jika benar kamu beriman kepada Allah dan hari akhirat. Yang demikian adalah lebih baik ( bagi kamu ), dan lebih elok pula kesudahannya.

" Kita hendaklah menunjukkan taat setia kepada raja pemerintah sesebuah negeri itu. Kalau dah tidak tunjuk taat, maka itu adalah derhaka," kata Mufti Perak dalam Utusan Malaysia, 8 Februari 2009. Datuk Seri Harussani Zakaria berkata lagi, "di dalam Al-Quran jelas menyuruh umat Islam supaya sentiasa taat kepada Allah, rasul dan pemerintah iaitu raja".

Jadi nasihat kepada Sya dan yang lain-lain, berpijaklah di bumi yang nyata dan jangan takbur. Didalam al-quran sudah disebut dengan jelas seperti ayat diatas dan janganlah kita cuba menafikannya.Raja-raja Melayu adalah ketua ugama Islam dan juga Ketua Negeri-negeri Melayu. Ingat asal usul kita sebagai orang Melayu yang beragama Islam, siapa ketua ugama kita. Dan ingat Raja-raja Melayu adalah berkecuali dalam hal ehwal politik negara.

Jangan disebabkan leka berpolitik sehingga kita hendak mengabaikan semua ini. Melayu masih lemah dan jangan cuba hendak merosakkannya lagi. Bukan Melayu mengambil kesempatan diatas pergolakkan politik Melayu sekarang dan masih ramai orang Melayu dilihat belum menyedarinya. Ini dapat dilihat dengan jelas " tangan-tangan siapa " di belakang Ir.Mohd.Nizar dalam membuat keputusan.

Adakah kita mahu atau sanggup melihat anak-cucu kita nanti merempat ditanah air mereka sendiri? Sebelum nasi menjadi bubur eloklah kita sama-sama fikirkan. Menyesal kemudian tidak berguna lagi walaupun dengan airmata darah?

Asas falsafah kehidupan bangsa Melayu mengatakan bahawa “ hidup bersendi adat, adat itu bersendikan syarak, dan syarak pula bersendikan Kitabullah.” Adat bersaudara, saudara dipertahankan; adat berkampung, kampung dijaga; adat berbangsa, perpaduan bangsa diutamakan.

Wallahuallam...

Awok berkata...

Sebenarnya nama zambri memang dia ada sebut dalam majlis tu.

Cuma dia tak sebut sebagai zambri. Pengacara menyebut YAB Putarsamy s/o Autasamy. Masa tu si zambri angguk kepala dia sikit.

Tumbuk Rusuk berkata...

GOMO, Pak Onchu, raden jowo, Induk Yati, Sya, & Awok.

1. Bersalam dengan Sultan, bukannya dapat pahala? Pahala itu dapat kalau niatnya kerana Allah dan niat ini motifnya syarie, perbuatan itu tak melanggari syarak seperti bersentuhan yang bukan mahram (itupun bersandarkan pandangan As-Shafie).perbuatan itu pun bukannya wajib. Begitu juga dengan Pengacara menyebut nama Zamri atau pun tidak. bukannya hukum wajib dari segi syarak pun. Tapi isu ini telah diputarkan atau diiramakan oleh sya-reformis seolah-olah Majlis tersebut Zamri tidak diiktiraf. Saya menulis sebagai membetulkan fakta namanya ada disebut selepas nama DS Najib... tapi biasalah kalau dah tak gemo, nama di sebut pun tak dengor.. ha ha!. Saya yakin kalau Nizar pegi hulur tangan, Tuanku akan terima salamnya, baginda seorang yang BERHEMAh TINGGI, tapi Niza yang tak kuat hati menikus diri tak berupaya dan berdaya untuk pegi merapak sembah bersalam dengan baginda. Saya dapati ramai yang datang ramai tertumpu kepada Nizar, saya juga yakin dalam hati ramai yang hadir terdesis fikiran mereka.. Tak TAHU MALU.. bagi orang PAS dan Pakatan lain pula... itulah `gentlemen', bagi mereka (orang PAS) jemputan Tuanku kepada semua Adun khususnya Nizar dianggap sebagai pengiktirafan dirinya sebagai MB... mimpi lagi ker?..kalau tak tahu, berhemahnya (gentlemen) Tuanku menganggap Nizar sebagai ADUN bukannya MB... kalau tak faham lagi, saya tak tahu bahasa apa nak guna, benarlah bahasa ringkasnya `tak reti bahasa'...

2. Ni satu lagi, salam dengan Sultan bukan pahala?... siapa pula kata pahala?... habistu yang berambat kejar bila Nik Azizke? Anwar Ibrahim ke? MB(P) Nizar datang pergi bersalam itu pasal apa?

3. Allah & Raja (Sultan) sama?.... sebelum nak tanya soalan, tanyalah dulu soalan bodok ker atau tidak?.. Standardlah sikit beb. Saya campak dan terajang soalan itu ke mulut tuan-tuan balik.

TumbukRusuk